Afrikanska och svenska hackers möts i Sverige för att lösa sociala problem

Den 21-22 november samlas gräsrotsaktivister och storföretag, teknikexperter och barnrättshjältar, svenskar, ghananer och kongoleser i Stockholm, då Prototype Change Summit går av stapeln. Uppdraget är att på 48 timmar ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för barn och unga. Flera av utmaningarna sträcker sig över landsgränser och kontinenter – och målet att tillsammans hitta lösningarna.

– Tillsammans vill vi göra ett försök att vi på kort tid ta fram digitala lösningar som konkret stärker barns rättigheter runtom i världen, säger Sara Damber, vd och medgrundare för Reach for Change, som arrangerar mötet, och fortsätter:

– Vi vill också passa på att utmana bilden av att det enbart är vita killar som står bakom digitala innovationer. Därför är vi särskilt glada att kunna ta hjälp av skarpa hjärnor, vassa utvecklare och passionerade entreprenörer från Afrika. Vi är också glada att detta blir något så unikt som ett hackathon där hälften av deltagarna är kvinnor.

Ett tema på Prototype Change Summit är att ge barn med särskilda behov möjlighet till god utbildning. Här samarbetar bland annat Adoumkidjin Naiban som arbetar med utbildning av barn med utvecklingsstörningar i Tchad med svenske Dennis Lennartsson som utvecklat en webbapplikation för teckenspråkstalande barn.

Ett annat tema är teknologi och jämställdhet. Carolyne Ekyarisiima från Apps&Girls i Tanzania kommer också till Prototype Change. Hon driver programmeringsklubbar på skolor i Tanzania för att få unga få fler tjejer att våga och vilja satsa på IT - något som är högst aktuellt även i Sverige med tanke på den ojämställda IT-sektorn. (http://www.svt.se/nyheter/sverige/viktigt-att-fa-ta-plats).

Totalt samlas 50 personer – utvecklare, designers, sociala entreprenörer – i olika team för att tänka, skapa, misslyckas och ge sig på det igen. Uppdraget är att på 48 timmar ta fram prototyper till digitala lösningar som gör världen bättre för barn och unga. Deltagarna kommer från Sverige, DR Kongo, Ghana, Senegal, Tanzania och Tchad, från ideella organisationer och från ledande digitala företag och institutioner som Hyper Island, MTGx och Millicom Digital Ventures.

Besök hemsidan: www.prototypechange.com

Presskontakt Ebba Lindqvist

brev@ebbalindqvist.se

Citat

Vi är särskilt glada att kunna ta hjälp av skarpa hjärnor, vassa utvecklare och passionerade entreprenörer från Afrika.
Sara Damber, vd och medgrundare för Reach for Change.