Fyra start-ups för barns rättigheter får investering av Reach for Change

I april påbörjade den ideella organisationen Reach for Change sitt sökande efter fler innovativa idéer som gör livet bättre för barn. Hundratals idéer har bedömts av experter inom barnrätt, näringsliv och den sociala sektorn, 11 av dem har genomgått ett gediget acceleratorprogram och idag presenterades äntligen de fyra vinnarna på Brunnsgatan 4 i Stockholm. Idéerna angriper problem inom psykisk ohälsa, sexuella övergrepp, exkludering och rasism – nu får de finansiering och rådgivning från några av näringslivets vassaste hjärnor för att förverkliga och sprida sina idéer.

Dessa fyra sociala entreprenörer visar den ljusa framtid vi alla kan skapa för Sverige. Ibland kan det kännas som om problemen är många, men att se deras innovativa lösningar och passion för att förbättra livet för barn borde verkligen ge oss alla hopp, säger Alex Budak, Sverigechef på Reach for Change. Vi ser mycket fram emot att börja arbeta med dem under 2016 och hjälpa dem att växa till hållbara organisationer och göra livet bättre för ännu fler barn.

En av vinnarna är Annsofie Blixt, grundare av Tilia, en ideell förening som arbetar förebyggande, stödjande och opinionsbildande för unga med psykisk ohälsa. De är tillgängliga på tider unga själva önskar och behöver, 365 dagar om året och involverar ungdomarna så mycket som möjligt i arbetet som rör dem.

Jag har varit engagerad ideellt under många år nära unga med psykisk ohälsa. Från början var jag glad och stolt över att bidra med det jag kunde, men efter en tid byttes det ut mot en frustration kring att många unga uttryckte att den hjälp de behövde inte fanns. Till slut startade jag Tilia – med drömmen om en värld där vuxna har mer kunskap, tid, lyssnar mer och bemöter unga bättre, både i vården, skolan och i nära relationer. Att man ses som en människa, inte en diagnos eller patientsäger Annsofie Blixt.

Det är femte året i rad som Reach for Change väljer sociala entreprenörer med idéer som gör livet bättre för barn. Bland tidigare vinnare finns Johan Wendt, grundare till Mattecentrum som hjälper barn över hela landet med matematikundervisning och Ida Östensson, initiativtagare till jämställdhetsinitiativen Crossing Boarders och FATTA.

Under året har jakten på idéer som gör livet bättre för barn pågått i sexton länder runtom i världen – Bulgarien, Ryssland, Tchad, DR Kongo, Ghana, Rwanda, Tanzania, Senegal, Danmark, Norge, Lettland, Litauen, Estland, Etiopien, Kroatien och nu också Sverige.

De fyra vinnarna får tillgång till Reach for Change framgångsrika inkubatorprogram – ett globalt nätverk av sociala entreprenörer, rådgivning från några av de skarpaste hjärnorna inom Kinnevikbolagen i upp till fem års tid, samt finansiering att kunna jobba heltid med sina idéer. Inkubatorprogrammets syfte är att de ska kunna ha fullt fokus på att få sin idé storskalig och skapa hållbar och systematisk förändring barn.

De fyra vinnarna är:

TILIA: Anne­Sofie Blixt
Tilia arbetar för och med unga mellan 12-30 år med psykisk ohälsa. Genom förebyggande, stödjande och opinionsbildande arbete skapar de trygghet och hopp.

WONSA: Gita Rajan & Hermine Holm
Wonsa, arbetar för att skapa en värld fri från sexuella övergrepp. Detta genom en specialinriktad klinik för utsatta, forskning och utbildning.

Unga Romer: Emir Selimi
Genom kunskapsspridning, opinionsbildning och dialog arbetar Unga Romer för att öka den sociala inkluderingen av barn och unga med romskt ursprung.

Cirkus Unik: Elin Lutke & Jailton Carneiro
Cirkus Unik kombinerar socialt entreprenörskap och nycirkus för att skapa social inkludering, trygghet och tillfälle för barn och unga att växa i Sverige.

Presskontakt:

Ebba Lindqvist PR
brev@ebbalindqvist.se
070-480 33 00

Reach for change är en ideell stiftelse grundad av Kinnevik. Vi stödjer personer med idéer som gör livet bättre för barn.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Dessa fyra sociala entreprenörer visar den ljusa framtid vi alla kan skapa för Sverige. Ibland kan det kännas som om problemen är många, men att se deras innovativa lösningar och passion för att förbättra livet för barn borde verkligen ge oss alla hopp. Vi ser mycket fram emot att börja arbeta med dem under 2016 och hjälpa dem att växa till hållbara organisationer och göra livet bättre för ännu fler barn.
Alex Budak, Sverigchef Reach for Change
– Jag har varit engagerad ideellt under många år nära unga med psykisk ohälsa. Från början var jag glad och stolt över att bidra med det jag kunde, men efter en tid byttes det ut mot en frustration kring att många unga uttryckte att den hjälp de behövde inte fanns. Till slut startade jag Tilia – med drömmen om en värld där vuxna har mer kunskap, tid, lyssnar mer och bemöter unga bättre, både i vården, skolan och i nära relationer. Att man ses som en människa, inte en diagnos eller patient.
Annesofie Blixt, grundare Tilia