Sofia Breitholtz ny vd för Reach for Change

Sofia Breitholtz blir ny vd för Reach for Change, en av Sveriges mest snabbväxande ideella organisationer. Hon tar därmed över efter Sara Damber, som på åtta år har byggt Reach for Change från en idé till en global rörelse med verksamhet i 18 länder. Organisationen har sedan starten hjälpt mer än 600 sociala entreprenörer att utveckla innovativa lösningar som bidrar till bättre uppväxtvillkor för barn runtom i världen.

– Jag kan inte tänka mig en mer spännande utmaning just nu än att leda Reach for Change in i nästa fas. Reach for Change har utvecklat en kraftfull modell för att kombinera entreprenörskap och innovation med ett starkt engagemang för utsatta barn. Det här kommer att bli ännu viktigare framöver för att tackla de samhällsutmaningar vi står inför, både i Sverige och runtom i världen. Jag ser fram emot att vara med och utveckla det arbetet vidare, säger Sofia Breitholtz.

Sofia Breitholtz tillträder tjänsten som VD för Reach for Change den 3 april. Hon har arbetat med affärsutveckling på EY och med utvecklingssamarbete i Afrika för EU. Sofia var tidigare vice vd för det svenska sociala företaget Solvatten, och kommer närmast från ett rådgivningsuppdrag för Ben & Jerry's samhällsengagemang. Hon är även styrelseordförande för den ideella organisationen Project Playground.

– Sofia är en stark och passionerad ledare som brinner för att stärka barns uppväxtvillkor. Hon har också en djup kunskap om socialt entreprenörskap och lokal såväl som internationell erfarenhet av samverkan mellan olika sektorer för hållbar social förändring. Vi är övertygade om att Sofia är rätt person att leda Reach for Change i sin vidare utveckling och väldigt glada att hon valt att acceptera den här utmaningen, säger Rachel Samrén, styrelseordförande för Reach for Change.

Reach for Change bildades i Sverige 2009. Därefter har organisationen i snabb takt växt över världen och idag finns man i 18 länder på tre kontinenter. Grundidén har hela tiden varit densamma – att hitta och stödja personer med banbrytande idéer som gör världen bättre för barn. Totalt har Reach for Change sedan starten hjälpt 639 sociala entreprenörer, som i sin tur har gjort skillnad för mer än 1,9 miljoner barn.

Reach for Change medgrundare och avgående vd Sara Damber går vidare till en roll som skolchef i Båstad Kommun. Hon fortsätter dock i rollen som verksamhetschef för Stenbecksstiftelsen, en av Reach for Change finansiärer.

– Jag är otroligt stolt över den resa vi har gjort och glad att kunna lämna över stafettpinnen till Sofia för att driva arbetet vidare. Innan vi startade var socialt entreprenörskap och social innovation i princip okända begrepp i Sverige. Idag bubblar Sverige av sociala innovationer, och både näringsliv och offentlig sektor är med på tåget. Samtidigt är behoven av nya lösningar större än någonsin, inte minst för de mest utsatta barnen, och väldigt mycket återstår att göra, säger Sara Damber.

För ytterligare info:

Peter Lindh, Public Affairs Manager, Reach for Change, 070 292 51 14

Reach för Change söker, väljer ut och stödjer Change Leaders – personer med banbrytande idéer som gör livet bättre för barn. Genom oss får de lönefinansiering, kunskap och ett nätverk för att utveckla sina idéer. Totalt stödjer vi Change Leaders i 18 länder på tre kontinenter.

Public Affairs Manager, Reach for Change, 070 292 51 14

Snabbfakta

Reach for Change har på åtta år gått från en idé till en global rörelse med verksamhet i 18 länder.

Citat

Sofia Breitholtz