Delårsrapport januari - september 2007

- Omsättningen för årets första nio månader ökade med 14 procent till 362,7 (317,8) Mkr
- Resultat efter skatt för perioden blev -3,9 (13,8) Mkr
- Resultat efter skatt per aktie för perioden blev -0,12 (0,44) kr
- Omsättningen för tredje kvartalet ökade med 26 procent till 125,9 (100,2) Mkr
- Resultat efter skatt för tredje kvartalet blev -4,6 (1,6) Mkr
- Resultat efter skatt per aktie för tredje kvartalet blev -0,14 (0,05) kr
- Kassaflödet från den löpande verksamheten för årets första nio månader blev 19,6 (29,7) Mkr

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

Försäljningen ökade med 26 procent under det tredje kvartalet. Framför allt är framgångarna inom SAP-segmentet i USA mycket positiva, en trend som också varit påtaglig i Europa. Denna positiva utveckling är direkt hänförbar till förvärvet av SAP-experten Ebydos som genomfördes hösten 2006.

I början av september etablerade ReadSoft ett dotterbolag i Benelux med säte i Amsterdam, Holland. Med ett växande antal partners och stora, globala kunder i regionen är det naturligt med en egen etablering för att kunna expandera ytterligare. ReadSoft har nu egen representation i 15 länder på fyra kontinenter.

ReadSoft har gjort ett antal betydande affärer under tredje kvartalet. Bland annat har det miljömedvetna elbolaget Green Mountain Power i Kanada implementerat ReadSofts lösning för Oracle E-Business Suite. Bolaget har som policy att arbeta för en förbättrad miljö, vilket gjorde att man tilltalades av en lösning som reducerar pappersanvändningen.

Storbritanniens tionde största låneinstitut, GMAC-RFC , har investerat nära 5 miljoner kronor i ReadSoft DOCUMENTS for Mailrooms för att automatisera hanteringen av över 2,5 miljoner dokument per år. Investeringen ger GMAC-RFC förutsättningar att tillhandahålla effektivare service åt sina förmedlare och kunder, dessutom underlättar den företagets framtida tillväxt.

Det amerikanska bioläkemedelsföretaget CV Therapeutics har valt ReadSofts SAP-certifierade lösning för att effektivisera sina betalningsprocesser.

I samarbete med sin nordamerikanska partner Imaging Office Systems , slöt ReadSoft i USA nya avtal för drygt 2 miljoner kronor bara under kvartalets två första månader. Samarbetet mellan de båda företagen har lett till en ökad satsning på att sälja in ReadSofts lösningar till Imaging Office Systems befintliga och potentiella kunder.

Läs hela rapporten i bifogad pdf

För ytterligare information kontakta VD Jan Andersson på 042-490 21 00, mobil 0708-37 66 00 eller Jonna Opitz, Informationschef på 042-490 21 08 eller CFO Jan Bertilsson på 042 - 490 21 43.

Besök dessutom gärna www.readsoft.se