ReadSoft tecknar avtal angående automatisering av finansiella processer värt 4,0 MSEK med globalt verkstads- och konstruktionsbolag

Den nordamerikabaserade organisationen har valt ReadSofts lösning, PROCESS DIRECTOR, för att effektivisera multipla finansiella processer inuti SAP, bland annat fakturahantering, betalningsgodkännanden och ”P-Card” för en effektivare inköpshantering i SAP. Avtalet är värt 4,0 MSEK och tecknades under första kvartalet 2011.

Det globala verkstads- och byggledningsbolaget levererar projektbaserade tjänster till sina kunder. Detta kräver detaljerad dokumentation av de utlägg och arvoden som bolaget har så att de kan få betalt för sina utförda uppdrag och tjänster. Kunden hanterar många av sina processer manuellt, varför en stor personalstyrka krävs för att kunna sköta fakturahanteringen för bolaget.

Den tidskrävande fakturahanteringsprocessen påverkade kunden negativt ekonomiskt och man behövde därför en effektiv lösning för hantering av sina finansiella processer. Kundens mål för detta projekt inkluderade bland annat kortare fakturahanteringstider, förbättrad noggrannhet och eliminering av manuell bearbetning. ReadSoft, med tusentals referenser över hela världen, ansågs av kunden vara marknadsledande inom SAP-segmentet, samt att vara den leverantör som tillhandahåller den mest kompletta lösningen för automatisk fakturahantering.

Med ReadSofts lösning PROCESS DIRECTOR, som är sömlöst integrerad i kundens SAP-system, kan kunden få en snabbare och billigare hantering av deras finansiella processer samt en ökad kontroll. Eftersom fakturorna betalas snabbare är fakturadokumentationen lättillgänglig att visa upp för deras kunder, vilket resulterar i snabbare betalningar för kundens tjänster.

-Denna kunds unika processhanteringskrav visar tydligt på hur ineffektiv hantering av leverantörsskulder påtagligt kan påverka ett företags resultat, säger Jan Andersson, VD och koncernchef på ReadSoft.
-PROCESS DIRECTOR kommer att ge kunden den hastighet, kontroll och noggrannhet som de kräver för att kunna uppnå en smidigare, och mer effektiv hantering av deras finansiella processer, avslutar Jan Andersson.

Denna information är sådan som ReadSoft AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2010-04-13 kl 15:30.

Jan Andersson, VD och koncernchef
Tel: 042 - 490 21 98 alt. 0708 - 37 66 77
johan.holmqvist@readsoft.com

fakturahantering, dokumentsortering, formulärhantering,e-fakturering mm. Resultaten är snabbare och billigare dokumenthantering samt ökad kontroll. ReadSoft är världens överlägset ledande aktör på automatisk fakturahantering. Sedan starten 1991 har ReadSoft växt till en världsledande koncern med verksamhet i 16 länder på fem kontinenter, och med ett omfattande nätverk av globala och lokala partner. Huvudkontoret finns i Helsingborg och bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Small Cap lista. För mer information, besök www.readsoft.se.