Föreslår företrädesemission

Styrelsen för Scandinavian Real Heart AB (publ) (”Scandinavian Real Heart” eller ”Bolaget”) föreslår att årsstämman den 10 maj 2016 beslutar om att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Styrelsen föreslår följande huvudsakliga villkor för emissionen: Bolagets aktiekapital ska ökas med högst 123 957,8 kronor genom utgivande av högst 1 239 578 nya aktier. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Åtta (8) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen ska vara ett belopp i kronor motsvarande den genomsnittliga dagliga stängningskursen för Bolagets aktie på Aktietorget under en period om fem handelsdagar från och med den 2 maj 2016 till och med den 9 maj 2016, minus en rabatt på 15 procent. Teckningskursen i kronor kommer att kommuniceras till aktieägarna och marknaden i anslutning till årsstämman den 10 maj 2016. Bolagets aktieägare ska ha företrädesrätt att teckna de nya aktierna i förhållande till det antal aktier de förut äger. Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen med företrädesrätt ska vara den 17 maj 2016. För det fall inte samtliga nya aktier tecknas med företrädesrätt ska styrelsen, inom ramen för emissionens högsta belopp, besluta om fördelning och tilldelning av aktier som inte tecknats med företrädesrätt enligt de principer som framgår av styrelsens förslag till företrädesemission som presenteras i kallelsen till årsstämman. Aktieägare som väljer att inte delta i nyemissionen kommer att få sin ägarandel utspädd med 11 procent, beräknat efter full anslutning i nyemissionen, men har möjlighet att ekonomiskt kompensera sig för utspädningseffekten genom att sälja sina teckningsrätter.

Emissionen är i dagsläget säkerställd till cirka 30 procent genom teckningsförbindelser och åtaganden att teckna aktier från nuvarande aktieägare och nya investerare. Arbete pågår med att säkerställa en större del av företrädesemissionen. Ingen ersättning utgår från Bolaget till de som åtagit sig att teckna aktier i företrädesemissionen.

Kallelse till årsstämman den 10 maj 2016 där beslut om emissionen ska fattas publiceras i ett separat pressmeddelande.

Bakgrund och motiv

Efter 16 års forskning och utveckling har Scandinavian Real Heart, i samarbete med kunniga företag, hjärtkirurger, kardiologer och ingenjörer, passerat de viktigaste tidiga utvecklingsstegen. Tillsammans med ledande svenska ingenjörer har vi nu framställt ett konstgjort hjärta med fyra kammare som följer det biologiska hjärtats princip, och som i försök ger samma flöde, tryck och styrning. Nyckeln till en framgångsrik produkt finns just här, det vill säga i att konstruktionen imiterar det naturliga hjärtat, som i sig motverkar bildning av blodproppar.

Vi har emellertid en bit kvar för att kunna bevisa att hjärtat fungerar felfritt i människor och ger betydligt färre komplikationer än dagens alternativ. Målet är att hjärtpumpen ska kunna rädda livet på de patienter som lider av svår hjärtsvikt. Nästa steg i vidareutveckling av hjärtpumpen innefattar miniatyrisering av elektroniken, utveckling av säkerhetskritisk mjukvara samt genomförande av etiskt godkända långtidsförsök på djur. Parallellt bygger vi värde i bolaget genom utökad kärnkompetens, men också genom en breddning av patentportföljen med för framtiden intressanta spinoffteknologier. För att kunna genomföra ovanstående har Bolagets styrelse beslutat att föreslå att Bolagets årsstämma beslutar om en företrädesemission av aktier.

Vi har under 2015 visat att hjärtpumpen har samma syresättning och puls som en människa med ett friskt hjärta. Vi har också tagit fram ett nytt, mycket energieffektivt, drivsystem. Verkningsgraden är cirka 90 %, vilket öppnar upp för avancerade batterilösningar som energiförsörjning. Vi avser att testa pumpen modell 9 i långtidsförsök på djur. Djurstudier är ett legalt krav för att man senare ska kunna utföra kliniska försök på människa. Vi kommer så småningom dessutom att CE-certifiera pumpen. När pumpen har verifierats i människa kommer vi att kunna göra en världsomfattande marknadslansering via stora internationella kongresser, där vi når världens 75 000 hjärtkirurger.

Scandinavian Real Heart har attraherat såväl en stark styrelse som en välutbildad projektorganisation. Vi har därför goda förutsättningar att driva projektet i mål. Med vår produkt på marknaden skulle patienter som väntar på ett donerat hjärta få väsentligt utökad väntetid samtidigt som både livskvalitet och mobilitet förbättras. Hjärtpumpen ökar därför sannolikheten att hitta ett passande donationshjärta i tid, vilket ökar patientens chanser att överleva. I ett längre perspektiv hoppas vi dock att Real Heart ska bli en mer permanent lösning för patienter som av olika skäl inte kan få ett donerat hjärta.

Styrelsens förslag om företrädesemission i sammandrag

Företrädesrätt: Avstämningsdag ska vara den 17 maj 2016. För varje innehavd och registrerad aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Åtta (8) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie.

Teckningstid: 19 maj – 2 juni 2016.

Teckningskurs: Teckningskursen per aktie ska vara ett belopp i kronor motsvarande den genomsnittliga dagliga stängningskursen för Bolagets aktie på Aktietorget under en period om fem handelsdagar från och med den 2 maj 2016 till och med den 9 maj 2016, minus en rabatt på 15 procent. Teckningskursen i kronor kommer att kommuniceras till aktieägarna och marknaden i anslutning till årsstämman den 10 maj 2016.

Emissionens omfattning: Företrädesemissionen omfattar högst 1 239 578 nya aktier. Även allmänheten kan teckna aktier i företrädesemissionen. Detta sker genom anmälan om teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter.

Befintligt antal aktier i Bolaget: 9 916 625 aktier (innan företrädesemissionen).

Bolagets nuvarande marknadsvärde: Cirka 106 MSEK (pre-money).

Sista handelsdag inklusive teckningsrätt: 13 maj 2016

Första handelsdag exklusive teckningsrätt: 16 maj 2016

Handel med teckningsrätter: Handel med teckningsrätter ska ske på AktieTorget under perioden 19 –31 maj 2016.

Handel med BTA: Handel med BTA (Betald Tecknad Aktie) ska ske på AktieTorget från och med den 19 maj 2016 fram till dess att Bolagsverket har registrerat företrädesemissionen. Denna registrering beräknas ske i mitten av juni 2016.

Åtaganden att teckna aktier: Emissionen är i dagsläget säkerställd till cirka 30 procent genom teckningsförbindelser och åtaganden att teckna aktier från nuvarande aktieägare och nya investerare. Arbete med att säkerställa en större andel av företrädesemissionen kommer att pågå fram till årsstämman.

Villkor: Villkor och anvisningar samt ytterligare information om åtaganden att teckna aktier kommer att offentliggöras i det emissionsmemorandum som Bolaget kommer att offentliggöra senast i samband med att teckningstiden för emissionen inleds.

För ytterligare information om Scandinavian Real Heart AB, vänligen kontakta:

Christina Hugosson, VD

E-post:christina.hugosson@realheart.se

Scandinavian Real Heart AB

Kopparbergsvägen 10, 722 13 Västerås

www.realheart.se

Om Scandinavian Real Heart AB – Endast cirka 5 000 hjärttransplantationer sker årligen i hela världen och tillgången på donerade hjärtan är mycket begränsad. Behovet är stort och patienter med hjärtsvikt avlider i väntan på ett nytt hjärta. Scandinavian Real Heart AB utvecklar en hjärtpump (TAH) som efterliknar kroppens naturliga cirkulation och som ska kunna användas som en övergångslösning förpatienter som väntar på en hjärttransplantation. Framgångsrika studier har genomförts på sövda djur och ytterligare djurstudier ska göras innan de första kliniska studierna i människa kan genomföras. Hjärtpumpens konstruktion och batterier ska ge patienten ökad rörlighet och möjlighet till högre livskvalité.

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore, Sydafrika eller USA eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”), med tillägg, eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller nya aktier i Scandinavian Real Heart AB (publ). Varken teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller nya aktier kommer att registreras enligt Securities Act, eller enligt värdepapperslagstiftningen i någon delstat i USA eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.