Realfictions “Magic-as-a-Service” lanseras i välbesökta butikslägen inom detaljhandeln

Efter offentliggörandet av bolagets nya koncept ”Magic-as-a-Service” (MaaS) den 2 augusti 2018 meddelar Realfiction Holding AB (”Realfiction”) nu att Danmarks största spelbolag, Danske Spil, kommer att installera hela MaaS-konceptet i ett antal av sina mest värdefulla butikslägen.

Realfiction har framgångsrikt hyrt ut utrustning samt levererat innehåll till flertalet enskilda projekt och kunder, men det här är den första större kundimplementeringen av MaaS inom ett kundsegment med mycket hög skalbarhet. Detaljhandeln letar hela tiden efter nya sätt att attrahera och konvertera kunder och Realfiction går nu in på den europeiska mångmiljardmarknaden för marknadsföring i butik med denna nya och konkurrenskraftiga affärsmodell.

Till att börja med kommer slutkunden, det statligt ägda spelbolaget Danske Spil, att testa Realfictions mixed reality-skärmar inom produktfamiljen Dreamoc under två månader i 19 av Bilkas hypermarknader med start under vecka 40, 2018. Det totala ordervärde uppgår till cirka 240.000 SEK och omfattar allt ifrån uthyrning av mixed reality-utrustning och installation till produktion av högkvalitativt innehåll med automatiska veckovisa uppdateringar. Skärmarna kommer att visa en blandning av skådespelare inspelade i en studio och uppslukande 3D-animationer i syfte att marknadsföra spelprodukterna Euro Jackpot och Lotto på ett sätt som aldrig har gjorts tidigare.

Med vår glasögonfria mixed reality-teknologi kommer Danske Spil att kunna presentera en uppseendeväckande detaljhandelsupplevelse om vad som skulle kunna hända om du blev miljonär, samt hur stora jackpottarna är varje vecka. Det är ett utmärkt exempel på Magic-as-a-Service, och det känns spännande att ta detta viktiga steg mot en bred marknadsetablering av mixed reality inom detaljhandeln, säger Realfictions vd Clas Dyrholm.

Med MaaS utvecklas Realfiction från att vara en försäljare av hårdvara till att bli en leverantör av värdefulla tjänster. Realfictions MaaS-koncept skapades för att möjliggöra unika och mycket effektfulla inomhusupplevelser för bolag inom detaljhandeln samt varumärkesägare. Lösningarna är enkla att anpassa, kostnadseffektiva och kan implementeras inom ramen för befintliga kampanjbudgetar. Det kommer att ge stöd till flertalet användningsområden samt en betydligt snabbare process från utvärdering av ett referensprojekt till storskalig implementering, och därmed även driva på utvecklingen mot en bredare marknadsetablering av mixed reality.

E-post: clas@realfiction.com

Denna information är sådan information som Realfiction Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 september 2018.

Realfiction Holding ABs rörelsedrivande dotterbolag grundades i Danmark 2008 och är en ledande aktör inom mixed reality, en marknad som beräknas att uppgå till 80 miljarder dollar under 2025. Bolagets första produktfamilj, Dreamoc, har sålts i över 10 000 exemplar. Den nya, patentsökta produktplattformen DeepFrame som erbjuds i form av både större och mindre mixed reality-skärmar finns tillgänglig för kunder sedan september 2017. DeepFrame möjliggör en mängd nya applikationsområden för bolag inom underhållning, tillverkning och detaljhandel. Plattformen utvecklas även för innovativa konsumentprodukter. Realfictions produkter erbjuds i samarbete med ett globalt nätverk av distributörer och innehållskreatörer, och de kan antingen köpas, hyras eller nyttjas via bolagets heltäckande abonnemangstjänst. Realfiction Holding AB:s aktie handlas på Nasdaq Stockholm First North under symbolen ”REALFI”. Aktiens ISIN-kod är SE0009920994.