• RECIP/

Maria Larsson, Margareta Vänngård och Desirée Pethrus Engström går för starkt skelett

Report this content

Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson, Riksföreningen Osteoporos (ROP) ordförande Margareta Vänngård, samt riksdagsprofilen Desirée Pethrus Engström går alla Lidingöloppets stavgång på fredag den 26 september.
De vill på detta sätt uppmärksamma sjukdomen benskörhet och att man kan förebygga benskörhet genom att röra på sig.

Andra kända kvinnor som går i syfte att uppmärksamma benskörhet är Ingrid B Bergström, biträdande överläkare Osteoporoscentrum, Eva Winberg, ordförande för ROP i Stockholms län samt Wiva Asplund som sitter i ROP:s styrelse.

– Vi vill på detta sätt uppmärksamma sjukdomen benskörhet som varje år drabbar 70 000 personer i Sverige, säger Lisa Öberg, produktchef på Recip som är huvudsponsor för tävlingen.

Benskörhet är en folksjukdom som framförallt drabbar äldre, och särskilt kvinnor. Benskörhet kostar samhället enorma summor, som man hade kunnat spara genom att förebygga sjukdomen innan den bryter ut.

Beräkningar visar att ungefär varannan kvinna och var fjärde man i Sverige riskerar att drabbas. I Sverige finns mer än 300 000 kvinnor i åldern 50-89 år med benskörhet. Genom att vara fysiskt aktiv, vistas utomhus och se till att kroppen får tillräckligt med kalcium och D-vitamin kan man hjälpa till att bevara sin bentäthet.