Bokslutskommuniké januari - december 2016

Oktober - december 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 1 333 Mkr (863), en ökning med 54%
  • EBITDA ökade med 108% och uppgick till 229  Mkr (110) motsvarande en rörelsemarginal på 17,2% (12,7)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 121 Mkr (48)
  • Resultat efter skatt uppgick till 76 Mkr (26) vilket ger en resultatmarginal på 5,7% (3,0)
  • Resultat per aktie uppgick till 1,09 (0,56), efter utspädning 1,09 (0,56)

Januari – december 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 4 678 Mkr (3 389), vilket gav en ökning med 38%
  • EBITDA ökade med 47% och uppgick till 749 Mkr (510) motsvarande en rörelsemarginal på 16,0% (15,0)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 384 Mkr (274)
  • Resultat efter skatt uppgick till 196 Mkr (215), vilket ger en resultatmarginal på 4,2% (6,3). Förra året innefattar en finansiell reavinst på 46,6 Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 3,32 (4,72), efter utspädning 3,32 (4,72)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 342 Mkr (429)
  • Nettoskuld dividerat med EBITDA var 2,5 (2,3)
  • Nettoskuld dividerat med Eget kapital var 0,4 (0,4)
  • Föreslagen utdelning är 1,50 (1,50) per aktie
Nyckeltal
   Okt - Dec      ändring      Jan - Dec      ändring
Mkr 2016 2015 i % 2016 2015 i %
Nettoomsättning 1 333 863 54,4 4 678 3 389 38,0
Nettoomsättning (fasta kurser) 1)  1 305 51,2 4 657 37,4
EBITDA1)  229 110 108,3 749 510 47,0
Rörelseresultat (EBIT) 1)  121 48 150,5 384 274 40,1
EBITDA-marginal, %1)  17,2 12,7 16,0 15,0
Resultat per aktie, kr1)  1,09 0,56 3,32 4,72
Avkastning på eget kapital, %1)  5.0 8,8
Eget kapital per aktie1)   70,9 59,2
Soliditet, %1)  52,4 48,1
Nettoskuld1)  1 894 1 183
Nettoskuld/Eget Kapital1)  0,4 0,4
Nettoskuld/EBITDA1)  2,5 2,3

1/ APM: Alternative Performance Measures, see financial definitions after note 6

Thomas Eldered, CEO:
“Det fjärde kvartalet markerar slutet på ett transaktionsintensivt år för Recipharm. Med en ökning av nettoomsättningen på 54 procent nådde vi den högsta kvartalsförsäljningen någonsin. Utan effekt från förvärv var försäljningen fortfarande den högsta någonsin för ett fjärde kvartal och ökade 16 procent, drivet av segmentet Sterile Liquids.

EBITDA uppgick till 229 miljoner, en ökning med 108 procent. Exklusive förvärv var ökningen 42 procent. Vår EBITDA-marginal uppgick till 17,2 procent, högsta värdet någonsin för ett fjärde kvartal. Detta bidrog till en EBITDA-marginal för helåret på 16 procent vilket är i linje med våra övergripande mål.

Segmentet Sterile Liquids genererade en stabil EBITDA-marginal på 22,7 procent. Kapacitetsutnyttjandet var fortsatt högt och en hög kundefterfrågan stödjer de pågående kapacitetsökningsprojekt för frystorkning och blow-fill-seal teknik. Utöver ökningen på 87 procent från 2016 års förvärv genererade vi en försäljningstillväxt på 59 procent genom en ökad efterfrågan och nya produkter, delvis från försäljning under det nya kontraktet i Kaysersberg.

Vårt segment Solids and Others levererade en avsevärt förbättrad EBITDA-marginal på 15,2 procent drivet av förvärv, effekter från kostnads- och förbättringsprogram i den svenska verksamheten samt lägre engångskostnader. Marknaden är fortsatt konkurrensutsatt och försäljningen exklusive förvärv minskade med 3 procent, delvis drivet av att mindre lönsamma projekt avslutats.

Vårt segment Development & Technology levererade en lägre EBITDA-marginal på 17,6 procent negativt påverkad av förvärv. Försäljning, exklusive förvärv och valutaeffekter, minskade med 6 procent. Förhållandena i den portugisiska och brittiska marknaden för våra egna produkträttigheter fortsätter att vara utmanande, men marknadsutvecklingen håller på att stabiliseras.

Vårt kassaflöde från den löpande verksamheten var fortsatt starkt med 83 miljoner kronor under fjärde kvartalet. Nettoskulden var stabil och uppgick till 1 894 miljoner under det fjärde kvartalet och nettoskuld i relation till eget kapital låg kvar på 0,4, väl i linje med vårt mål på mindre än 0,8.

Under kvartalet har vi arbetat med att integrera de senaste förvärven i Sverige, Italien, USA och Indien in i Recipharmkoncernen och jag är glad att kunna säga att detta fortskrider väl och enligt plan. Vi har nyligen genomfört vårt andra förvärv i Indien och jag är mycket nöjd över de ytterligare strategiska möjligheter detta medför. Vi har aviserat ytterligare strategiska investeringar i utvecklingskapacitet i Sverige och Italien, stärkt vår kommersiella organisation med nyanställningar i Europa och USA samt fortsatt att bygga vidare på vår position som en föregångare i serialisering.

Under 2017 kommer vi att utforska de många möjligheter vi ser med vår globala organisation, påbörja leveranser från den första av våra stora expansionsinvesteringar och leverera serialiserade produkter till den amerikanska marknaden. Vi kommer att fortsätta att bygga kraftfulla, långvariga samarbeten med strategiskt viktiga kunder, i tillägg till att tillvarata vinstförbättrande förvärvsmöjligheter. Vi är på god väg att nå våra övergripande och långsiktiga finansiella mål.”

Hela bokslutskommunikén finns bifogad med länken i slutet av pressmeddelandet.

Med anledning av detta bjuder företaget in till en webbkonferens (på engelska) för investerare, analytiker och media den 23 februari kl 10:00 där VD Thomas Eldered och CFO Björn Westberg presenterar och kommenterar rapporten samt svarar på frågor.

För att delta i webbkonferensen, vänligen använd nedan länk:

Frågor kan ställas genom att ringa nedan telefonnummer eller genom att skriva din fråga i frågefältet under själva webbkonferensen. Önskar man inte ställa en fråga via telefon räcker det med att logga in via länken ovan.

Från Sverige: +46 8 505 963 06
Från Danmark: +45 3 5445 597
Från Finland: +358 9 8171 0317
Från Norge: +47 235 00 559
Från Storbritannien: +44 203 139 48 30
Från Tyskland: +49 30 211 510 067
Från Schweiz: +41 44 580 00 83
Från Frankrike: +33 29092 0977
Från Spanien: +34 911 143 608
Från Portugal: +35 2 106 091 04
Från Indien: +91 2261 875 103
Från Italien: +39 2 3604 67 98
Från Israel: +972 3720 86 77
Från USA: +1 718 873 90 77

För ytterligare information, vänligen besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD, 08 602 52 10
Björn Westberg, CFO, ir@recipharm.com, 08 602 46 20

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 februari 2017 kl 07:45 CET.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 5 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 5,0 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

Adress Box 603, 101 32 Stockholm, Sverige, Telefon +46 8 602 52 00

Det fjärde kvartalet markerar slutet på ett transaktionsintensivt år för Recipharm. Med en ökning av nettoomsättningen på 54 procent nådde vi den högsta kvartalsförsäljningen någonsin. Utan effekt från förvärv var försäljningen fortfarande den högsta någonsin för ett fjärde kvartal och ökade 16 procent, drivet av segmentet Sterile Liquids. /.../ Under 2017 kommer vi att utforska de många möjligheter vi ser med vår globala organisation, påbörja leveranser från den första av våra stora expansionsinvesteringar och leverera serialiserade produkter till den amerikanska marknaden. Vi kommer att fortsätta att bygga kraftfulla, långvariga samarbeten med strategiskt viktiga kunder, i tillägg till att tillvarata vinstförbättrande förvärvsmöjligheter. Vi är på god väg att nå våra övergripande och långsiktiga finansiella mål.
Thomas Eldered, CEO