Delårsrapport januari-mars 2016

Januari - Mars 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 973 Mkr (873), en ökning med 11%
  • EBITDA uppgick till 136 Mkr (158) motsvarande en rörelsemarginal på 14,0% (18,1)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 69 Mkr (100)
  • Resultat efter skatt uppgick till 25 Mkr (121), där föregående år inkluderade 46.6 Mkr i vinst från finansiell tillgång av engångskaraktär.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,52 kr (2,74), efter utspädning 0,52 kr (2,74), justerat resultat per aktie uppgick till 0,52 kr (1,68) där föregående år justerats för 46,6 Mkr i vinst från finansiell tillgång av engångskaraktär.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -60 Mkr (148)
  • Nettoskuld dividerat med EBITDA var 3,1 (2,1)

Nyckeltal
   Jan - Mar    Förändring    Apr 15 Helår
Mkr 2016 2015 i procent - Mar 16 2015
Nettoomsättning 973 873 11,4 3 489 3 389
Nettoomsättning (fasta kurser) 978            12,0     3 344
EBITDA 136 158 -13,7 488 510
Rörelseresultat (EBIT) 69 100 -31,4 243 274
EBITDA-marginal, % 14,0 18,1 14,0 15,0
Resultat per aktie, kr 0,52 2,74 4,72
Avkastning på eget kapital, % 4,0 13,1 8,8
Eget kapital per aktie 64,1 59,3 59,2
Soliditet, % 40,8 49,9 48,1
Nettoskuld 1 510 937 1 183
Nettoskuld/Eget Kapital 0,5 0,3 0,4
Nettoskuld/EBITDA 3,1 2,1 2,3

Thomas Eldered, VD:

“Försäljningen under kvartalet utvecklades totalt sett i linje med våra förväntningar, med en tillväxt i fasta valutakurser på 12 procent jämfört med första kvartalet föregående år. Genomförda förvärv under de senaste tolv månaderna presterade som planerat och motsvarade cirka 50 procent av tillväxten. En viktig tillväxtdrivare var försäljningen från det nya outsourcingavtalet i Kaysersberg som mer än väl kompenserade den lägre försäljningen av Thyrosafe och annan försäljning med hög marginal inom segmentet Development & Technology. Vi ser fortsatt stark efterfrågan för frystorkade produkter medan efterfrågan på sterila injektionslösningar har minskat något.

EBITDA-marginalen ökade sekventiellt från 12.7 procent till 14.0 procent i kvartalet. Samtidigt som vi mötte minskad efterfrågan av några produkter med hög marginal och vinstpåverkan från lägre försäljning av Thyrosafe inom D&T så ökade marginalen särskilt positivt i segmentet Manufacturing Services Solids & Others. Den ökade marginalen i detta segment berodde på en del engångsposter, men var också påverkad negativt av periodiseringseffekter av intäkter till senare kvartal. Vi inledde implementeringen av kostnads- och effektiviseringsprogrammet i Sverige men effekten under kvartalet var inte väsentlig och huvuddelen av kostnadsbesparingen kommer att uppnås under andra halvåret. I segmentet Manufacturing Services Sterile Liquids bidrog verksamheten från det nya kontraktet i Kaysersberg i linje med våra förväntningar och kompenserade det avslutade förpackningskontraktet från tredje kvartalet 2015 och en negativ lageromvärdering av engångskaraktär.

Året har startat med en intensiv förvärvsaktivitet, och vi har tagit flera viktiga steg för att implementera vår strategiska tillväxtplan. Vi förstärker därmed vår synergistiska affärsmodell genom att införa ett globalt perspektiv på utveckling och tillverkning. Efter det att dessa förvärv är genomförda kommer vi att ha en global struktur med en ledande tillgångsbas i Europa, en mycket stark kapacitet i Indien och ett brohuvud som skapar ökad tillgänglighet till USA-baserade kunder. Vi utvecklar bolaget i riktning mot våra nyligen fastlagda övergripande finansiella mål. Trots att vi har mycket hårt arbete framför oss, är jag konfident att dessa mål kommer att nås och vi är på god väg att bli en global ledare i vår industri.

Vi förväntar oss att se fortsatt sekventiella ökningar i EBITDA-marginal och signifikant tillväxt från annonserade förvärv. De marknader vi verkar på innebär fortsatta utmaningar, men jag är övertygad att vi kommer att dra fördelar av vår globala räckvidd och vårt konkurrenskraftiga erbjudande till våra kunder. Det finns enorma möjligheter i vår globala struktur som vi är fast beslutna att utnyttja."

Hela delårsrapporten finns bifogad med länken i slutet av pressmeddelandet.

Med anledning av delårsrapportens offentliggörande bjuder företaget in till en webbkonferens med presentation (på engelska) för investerare, analytiker och media den 28 april klockan 10:00 där VD Thomas Eldered och CFO Björn Westberg presenterar och kommenterar delårsrapporten samt svarar på frågor.

För att delta i webbkonferensen, vänligen använd nedan länk:

Frågor kan ställas genom att ringa nedan telefonnummer eller genom att skriva din fråga i frågefältet under själva webbkonferensen. Önskar man inte ställa en fråga via telefon räcker det med att logga in via länken ovan.

Från Sverige: + 46 8 505 963 06
Från Danmark: + 45 354 45597
Från Finland: + 358 9 8171 0317
Från Frankrike: + 33 29092 0977
Från Indien: + 91 226187 51 03
Från Italien: + 39 2 3604 67 98
Från Norge: + 47 235 00 559
Från Portugal: + 35 210 609104
Från Schweiz: + 41 44 5800083
Från Spanien: + 34 911 143 608
Från Tyskland: + 49 30 211 510 067
Från UK: + 44 203 139 48 30
Från USA: + 1 718 873 90 77

För mer information besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD, +46 8 602 52 10
Björn Westberg, CFO, ir@recipharm.com, +46 8 602 46 20

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2016 kl 07:45 CET.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 3 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 4,6 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida www.recipharm.com

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Thomas Eldered