• Recipharm AB/

Recipharm inleder ett nytt samarbete med Isofol Medical som ger exklusiv rätt att tillverka Modufolin® och investerar 8 miljoner SEK i bolaget

Recipharm och Isofol Medical AB, ett Göteborgsbaserat läkemedelsföretag som utvecklar nya produkter för medicinska behov inom onkologi, meddelar idag att man inleder ett samarbete för att stärka utvecklingen av Isofols ledande läkemedelskandidat, Modufolin®.

Recipharm Venture Fund, ett investmentbolag inom life science-sektorn med ett strategiskt intresse i läkemedels- och bioteknikföretag som är i behov av läkemedelsutveckling och tillverkningsstöd, meddelar samtidigt att företaget har investerat 8 MSEK i Isofol Medical.

Isofol Medical AB utvärderar för närvarande Modufolin® i två kliniska fas I/II-studier. Modufolin® är en endogen, folatbaserad biomodulator, som utvecklats för att öka effektiviteten och minska biverkningarna av cellgifter som används vid behandlingen av solida tumörer. Modufolin® är innovativt och har en mycket god försäljningspotential. Sannolikheten att produkten når marknaden är hög.

Carl-Johan Spak, vice vd för Development & Technology på Recipharm, säger i en kommentar: ”Vi är mycket nöjda över att utöka vårt samarbete med Isofol Medical och att vi nu har ingått ett avtal om exklusiv rätt till framtida tillverkning av Modufolin®, särskilt som detta är ett nytt och innovativt läkemedel för behandling av tumörer och följaktligen har en stark försäljningspotential.

Carl-Johan Spak fortsätter: ”Vi ser fram emot att använda vår tekniska kompetens och våra resurser för att tillverka denna spännande produkt och samtidigt bidra till att utveckla produkten genom den strategiska investeringen.

”Mot bakgrund av de lovande kliniska resultat vi hittills har uppnått, vill vi långsiktigt säkra tillverkning av Modufolin® för framtida försäljning. Inkluderat Recipharms investering på 8 MSEK i Isofol har bolaget nu tillförts 45 MSEK i nytt kapital under de senaste åtta månaderna. Kapitaltillskottet och samarbetet med Recipharm stärker inte bara det pågående kliniska fas II-utvecklingsprogrammet, utan kan även säkra den framtida kommersialiseringen av Modufolin®, säger Anders Rabbe, VD Isofol Medical.

För mer information kontakta:
Carl-Johan Spak, EVP Development & Technology Recipharm
carl-johan.spak@recipharm.com, 08 602 53 13

Anders Rabbe, VD, Isofol Medical
anders.rabbe@isofolmedical.com,

För mediaförfrågningar kontakta:
Tristan Jervis eller Alex Heeley på De Facto Communications:

E-mail:t.jervis@defacto.com eller a.heeley@defacto.com
Tel: +44 (0) 207 861 3019/3043

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin med säte i Sverige och har cirka 1 500 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 200 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 2,1 miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland och Spanien med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (ticker RECI B) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm.

För ytterligare information om Recipharm och våra tjänster, vänligen besök www.recipharm.com.

Om Modufolin®
Modufolin® (kemisk beteckning [6R]-5,10-metylentetrahydrofolat) är ett nytt folatbaserat läkemedel utvecklat för att öka effektiviteten och minska biverkningarna av antimetaboliter, en grupp läkemedel som används vid cancerbehandling. Modufolin® är den aktiva nyckelmetaboliten i alla folatbaserade läkemedel som används kliniskt i dagsläget, inklusive Leukovorin och Levoleukovorin. Modufolin kräver till skillnad från dagens folatbaserade läkemedel inte enzymatisk metabolisk aktivering och har därför förutsättningar att förbättra behandlingen för alla patienter oberoende av deras förmåga att aktivera folater. Modufolin® utvärderas för närvarande i kliniska fas II-studier inriktade på kolorektal cancer och cancersjukdomen Osteosarkom.

Modufolin® är ett registrerat varumärke tillhörande Merck KGaA, Darmstadt, Tyskland.

Om Isofol Medical AB
Isofol Medical är ett läkemedelsföretag i klinisk fas som utvecklar nya produkter för ouppfyllda behov inom onkologi. Isofols ledande kliniska läkemedelskandidat, Modufolin®, förväntas förbättra utsikterna för cancerpatienter som genomgår cellgiftsbehandling med olika antimetaboliter. Isofols pågående kliniska prövningar är inriktade på kolorektal cancer och Osteosarkom. Isofol Medical har ett nära samarbete med sin strategiska FoU-partner Merck Millipore, världens ledande tillverkare av reducerade folater.

För mer information om Isofol Medical, besök www.isofolmedical.com

Recipharm AB (publ) Org. nr 556498-8425