Recipharm och LIDDS avtalar om produktion av Liproca® Depot och investering i LIDDS

Recipharm och LIDDS har tecknat ett exklusivt samarbetsavtal avseende uppskalning av produktionsprocessen och för kommersiell tillverkning av Liproca® Depot, LIDDS patenterade medel mot prostatacancer. Avtalet är ett viktigt steg inför den kommande fas IIb-studie som planeras starta under 2016. I samband med avtalet investerar Recipharm 5 miljoner kronor i en riktad nyemission och blir därmed tredje största aktieägare i LIDDS.

”LIDDS teknologiplattform är mycket intressant då metoden går att tillämpa på redan godkända läkemedel vilket kan leda till kortare utvecklingstider på nya produkter. Vi ser fram emot att samarbeta med LIDDS och bidra med vår tekniska kompetens inom tillverkning och därmed bidra till att prostatacancerpatienter i framtiden ska få en skonsammare behandling”, säger Carl-Johan Spak, EVP Development & Technology på Recipharm.

”Vi är mycket nöjda med avtalet då det är ett viktigt steg inför nästa kliniska studie. Recipharm är ett välrenommerat företag med hög kvalitet, kostnadseffektiva processer och bred kompetens inom tillverkning. Dessutom har Recipharm stor erfarenhet av att samarbeta med olika typer av företag över hela världen. Detta avtal kommer att öka attraktionskraften hos Liproca® Depot när vi senare ska hitta partners för fortsatt utveckling och försäljning”, säger Monica Wallter, vd för LIDDS.

Carl-Johan Spak, EVP Development & Technology, Recipharm, +46 8-6025 313, e-post: carl-johan.spak@recipharm.com

Monica Wallter, vd LIDDS, +46 (0)737 07 09 22, e-post: monica.wallter@liddspharma.com

För mediaförfrågningar, kontakta Tristan Jervis eller Alex Heeley på De Facto Communications:
E-mail: t.jervis@defacto.com eller a.heeley@defacto.com
Telefon +44 (0) 207 861 3019/3043

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

LIDDS teknologiplattform är mycket intressant då metoden går att tillämpa på redan godkända läkemedel vilket kan leda till kortare utvecklingstider på nya produkter. Vi ser fram emot att samarbeta med LIDDS och bidra med vår tekniska kompetens inom tillverkning och därmed bidra till att prostatacancerpatienter i framtiden ska få en skonsammare behandling.
Carl-Johan Spak, EVP Development & Technology på Recipharm