Recipharm överväger avveckling av verksamheten i Ashton-under-Lyne, Storbritannien

Recipharm tillkännager idag att företaget inleder en process som syftar till att verksamheten vid anläggningen i Ashton-under-Lyne i Storbritannien kommer att upphöra.

Beslutet att inleda processen har tagits efter en strategisk analys av verksamheten som inte varit lönsam under flertalet år. Anläggningen sysselsätter cirka 140 personer och om beslutet om avveckling verkställs berörs samtliga medarbetare.

Förhandlingar med personal kommer att inledas omedelbart. Företaget kommer att erbjuda kunderna möjlighet att flytta tillverkningen till andra anläggningar inom Recipharm för att minimera eventuella konsekvenser för patienter.

Thomas Eldered, VD för Recipharm, säger: “Vi har tagit detta beslut då vi inte kunde se någon möjlighet till positiv utveckling framöver av verksamheten i Ashton-under-Lyne. Det är ett svårt beslut då stängningen påverkar cirka 140 av våra medarbetare, vars engagemang och hårda arbete har gjort att vi kan erbjuda produkter och tjänster av hög kvalitet. Vi har självfallet för avsikt att behandla alla på ett rättvist och respektfullt sätt under hela processen, och om möjligt återanställa personal vid våra övriga anläggningar.”

”Förändringarna innebär att vi kan fokusera på de mest konkurrenskraftiga och effektiva tillverkningsanläggningarna i vårt nätverk. På strategisk nivå fortsätter vi vårt arbete med att utveckla och tillverka läkemedel för krävande kunder runt om i världen. Det innebär att våra finansiella mål är oförändrade.”

Verksamheten i Ashton-under-Lyne generade en negativ EBITDA om cirka SEK 18 miljoner i genomsnitt under de senaste tre åren. Det begränsade tillverkningstillståndet från UK Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency (MHRA) – motsvarande Läkemedelsverket i Storbritannien – kommer att ytterligare påverka 2018 års resultat negativt med SEK 8 miljoner. För närvarande genomförs aktiviteter för att adressera identifierade problem enligt plan, men det begränsade tillverkningstillståndet kommer troligen att kvarstå även efter aktiviteterna avslutats vilken beräknas ske under den första hälften av 2019. När verksamheten i Ashton upphör kommer det att leda till en förbättring av EBITDA-marginalen och lönsamheten inom det strategiska affärssegmentet Solids & Others. De beräknade engångskostnaderna kopplade till beslutet att avveckla verksamheten uppgår till SEK 122 miljoner och avses belasta resultatet för fjärde kvartalet 2018. Detta inkluderar avgångsvederlag, nedskrivning av tillgångar samt effekten av uppfyllda avtalsförpliktelser.

Thomas Eldered, VD, ir@recipharm.com, telefon: 08 602 52 10

För mediaförfrågningar, kontakta Lindsay Baldry på ramarketing: lindsay@ramarketingpr.com, + 44 (0)191 222 1242, www.ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, LinkedIn: /ramarketing

Denna information är sådan information som Recipharm AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 december 2018 kl. 10:00.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 6 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 6,0 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

Vi har tagit detta beslut då vi inte kunde se någon möjlighet till positiv utveckling framöver av verksamheten i Ashton-under-Lyne. Det ett svårt beslut då stängningen påverkar cirka 140 av våra medarbetare, vars engagemang och hårda arbete har gjort att vi kan erbjuda produkter och tjänster av hög kvalitet. Vi har självfallet för avsikt att behandla alla på ett rättvist och respektfullt sätt under hela processen, och om möjligt återanställa personal vid våra övriga anläggningar. Förändringarna innebär att vi kan fokusera på de mest konkurrenskraftiga och effektiva tillverkningsanläggningarna i vårt nätverk. På strategisk nivå fortsätter vi vårt arbete med att utveckla och tillverka läkemedel för krävande kunder runt om i världen. Det innebär att våra finansiella mål är oförändrade.
Thomas Eldered, VD för Recipharm