Recipharm samarbetar med Sato kring tillverkning av produkt för den japanska marknaden

Recipharm, ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin, har ingått ett långtidssamarbete med Sato Pharmaceutical Co avseende kommersiell tillverkning och leverans av Emla™-plåster till Japan.

Sato – som har huvudkontor i Tokyo och grundades redan 1915 – levererar effektiva och säkra produkter av högsta kvalitet. Emla™ används för lokalbedövning och kommer att höra till Satos affärsområde för originalläkemedel.

Recipharms anläggning i Karlskoga kommer att tillverka och leverera till Sato. Efter en framgångsrik introduktion i Japan förväntas den årliga volymen av Emla™-plåster för Sato bli en betydande utökning av produktionen i Karlskoga.

Ingela Palmkvist, General Manager på Recipharm i Karlskoga, säger i en kommentar: ”Vårt samarbete med Sato inleddes 2012 och det här nya avtalet fördjupar partnerskapet. Vi ser fram emot lanseringen i Japan och samarbetet med Sato, som kommer att gynna båda bolagen.”

Ingela Palmkvist, General Manager, ingela.palmkvist@recipharm.com, 05 8668 293
Erik Haeffler, Vice President Manufacturing Services & Head of CSR, erik.haeffler@recipharm.com, 08 6025 285

För mediaförfrågningar kontakta Lindsay Baldry på ramarketing: lindsay@ramarketingpr.com, +44 (0)191 222 1242, ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 5 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

Om Sato Pharmaceuticals
Sato Pharmaceuticals grundades 1915 och har sitt huvudkontor i Tokyo. Företaget har dotterbolag i Europa, USA och Kanada. Sato Pharmaceuticals fokus ligger på att bidra till kunders hälsa genom att erbjuda receptfria läkemedel anpassade till marknadens behov. Genom åren har företaget tagit fram en rad framgångsrika produkter i syfte i att hjälpa människor att uppnå en högre livskvalitet. Sato Pharmaceuticals firade sitt 100-årsjubileum år 2015. Tack vare företagets strävan att alltid vara innovativt kommer man att fortsätta bidra till kundernas hälsa med hjälp av sina receptfria originalläkemedel.

Mer information finns på www.sato-seiyaku.co.jp

*Varumärket tillhör AstraZeneca Pharmaceuticals: EMLA-produkten licensieras till Sato i Japan och varumärket används enligt licens från AstraZeneca

Ingela Palmkvist, General Manager på Recipharm