• Recipharm AB/

Recipharm tar hem kontrakt värt 25 miljoner euro för tillverkning av Erdostein-API åt sydkoreanska Daewoong

Recipharm tillkännager att man tecknat avtal med Daewoong, ett ledande sydkoreanskt läkemedelsföretag inriktat på behandling av respiratoriska sjukdomar. Avtalet gäller en tioårig förlängning av det befintliga kontraktet, fram till 2025, och avser tillverkning och leverans av erdostein-API (aktiv farmaceutisk substans) för sluttillverkning i Daewoongs anläggning i Sydkorea

Enligt avtalet kommer Daewoong årligen att köpa en minsta kvantitet av erdostein till ett sammanlagt värde av cirka 25 miljoner euro från Edmond Pharma, ett företag i Recipharmkoncernen. I utbyte har Daewoong fått den exklusiva rätten både att sälja originalprodukten och att registrera och sälja alla nya erdosteinbaserade läkemedel som är under utveckling av Edmond Pharma.

Det första licensavtalet mellan Edmond Pharma och Daewoong Pharmaceutical ingicks 1994. Till följd av detta blev Daewoong Recipharms exklusiva partner för den sydkoreanska marknaden; från 2008 utökades partnerskapet även till Thailand. Produkten har sedan 1997 sålts i Sydkorea under namnet ERDOS.

Erdostein används förbehandling av akuta och kroniska respiratoriska sjukdomar. Dess farmakologiska profil kännetecknas av en unik multifaktoriell aktivitet: slemmodulerande, antibakteriell, antiinflammatorisk och antioxiderande. Molekylen saluförs i mer än 40 länder, och 75 procent av kvantiteten av erdostein som säljs världen över står Edmond Pharma för. Erdostein finns som kapslar, dospåsar, suspensioner och munsönderfallande tabletter. Den kemiska syntesen av de aktiva substanserna för tillverkning av kapslar och munsönderfallande tabletter utförs i Recipharms anläggning i Paderno Dugnano, utanför Milano.

Pierfrancesco Manzo, Sales & Business Development Director för Erdostein, kommenterar avtalet: ”Daewoong Pharmaceutical är vår första kund för erdostein. För oss är det en stor glädje att vi fått många års förlängning av avtalet, och vi är säkra på att det skapar en plattform för fortsatt ökad försäljning av Erdostein i Sydkorea.”

”Tack vare Daewoongs starka stöd för den vetenskapliga marknadsföringen av produkten och vårt ständiga stöd av den kliniska utvecklingen har ERDOS blivit den ledande produkten på den sydkoreanska marknaden för respiratoriska läkemedel, med cirka 46 miljoner kapslar och 700 000 suspensioner sålda bara under 2014.”

Pierfrancesco Manzo, Erdosteine Sales & Business Development Director, pierfrancesco.manzo@recipharm.com, +39 029 500 4283

Giorgio Bruno, General Manager Recipharm Milan, +39 02950046300, giorgio.bruno@recipharm.com

För mediaförfrågningar, kontakta Tristan Jervis eller Alex Heeley på De Facto Communications:
E-mail: t.jervis@defacto.com eller a.heeley@defacto.com
Telefon +44 (0) 207 861 3019/3043

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 2 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 400 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,4 miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För mer information, besök företagets hemsida: www.recipharm.com

Om Erdostein
Erdostein är en tiol – upptäckt i Edmond Pharmas italienska forsknings- och utvecklingslaboratorier – som tack vare sina unika egenskaper är särskilt effektiv i behandlingen av respiratoriska sjukdomar såsom akut bronkit, kronisk bronkit och KOL. Den modulerar slemproduktion och -viskositet och ökar motiliteten i den mukociliära transporten, vilket ger en förbättrad expektoration. Den kliniska effekten, i kombination med en mycket tillfredsställande säkerhetsprofil, styrks av mer än 3 000 patienter behandlade i kliniska försök och mer än tio års erfarenheter från klinisk praktik världen över.

Mer information (på engelska) om Erdostein finns på www.erdosteine.net

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Pierfrancesco Manzo