Bokslutskommuniké Januari – December 2018

Sammanfattning av bokslutskommuniké – koncernen

Helår 12 månader 2018-01-01 – 2018-12-31

• Nettoomsättningen uppgick till 10 420 305 (4 012 182) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -10 591 658 (-20 182 777) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,20 (-0,85) SEK.
  • Soliditeten uppgick per den 31 december 2019 till 43 (52) %.

Fjärde kvartalet 3 månader 2018-10-01 – 2018-12-31

• Nettoomsättningen uppgick till 1 712 024 (1 875 007) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4 161 135 (-3 933 539) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,08 (-0,17) SEK.

Definitioner

• Resultatet per aktie: Periodens resultat dividerat med 53 406 667 utestående aktier (varav 600 000 aktier är A-aktier) per den 31 december 2018.
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
  • Med ”Bolaget” eller ”Recyctec” avses Recyctec Holding AB med organisationsnummer 556890-0111.
  • Belopp inom parentes ovan avser motsvarande period föregående år.

VD Göran Nylén kommenterar

Det sista kvartalet 2018 präglades till stor del utav de omfattande arbeten som genomfördes på fabriken i Momarken, Jönköping. Förutom installationer av ny teknisk utrustning så genomfördes även installationer av ytterligare dag- och produktionstankar, anpassning av rör och flödessensorer, industriell tvätt-utrustning mm. Effekten av dessa arbeten blev en längre tid av produktionsbortfall som – även om det var planerat – bidrog till ett svagare kvartal än vad som var förväntat under den tidigare delen av året och vad som var budgeterat.

Glädjande nog håller den starka efterfrågan på våra produkter i sig och vi hade en fortsatt starkt ökad försäljning av bolagets egen produkt EarthCare®, en ökning med 248 % i jämförelse med det tredje kvartalet innevarande år och med 393 % på helårsbasis, detta i jämförelse med 2017.

Efter de genomförda insatserna och arbetena under hösten har vi ytterligare ökat vårt spektrum avseende typ och kvalitet av råvara vi kan bearbeta. Vår processpersonals goda kompetens och erfarenhet, kopplat med tekniska förbättringar i fabriken har också medfört en kraftig reducering av spill och ej vidare användbart avfall från processen, från ca 10 % 2017 till 5 % 2018.

Ett tydligt bevis på ökad verknings och produktivitetsgrad i processen samt också en direkt besparing genom en minskning av våra avfalls och destruktionskostnader.

Verksamheten har därmed, i stort - fortlöpt planenligt under det fjärde kvartalet 2018. Inflödet av råvara har störts av att en av våra betydande leverantörer genomför ett stort omflyttningsprojekt av sin anläggning. Detta har i stort sammanfallit med den planerade uppgradering av vår anläggning under kvartalet.

Vi har dock genom god planering och logistik kunnat tillfredsställa de behov våra kunder haft av EarthCare® produkter, vilket minskat resultatpåverkande effekter av stilleståndsperioden i fabriken.

De segment som vi främst samlar in glykol från är bildemonterare, fastighetsbranschen, flygplatser och återvinningsföretag. Vår återvinningsmetod är unik på så sätt att den avlägsnar föroreningar som t.ex. tungmetaller på ett kostnadseffektivt sätt.

Härigenom uppnås en cirkulär ekonomi och man undgår att den använda glykolen innehållande tungmetaller skickas till förbränning. Jag vill i detta sammanhang särskilt lyfta fram resultaten av den oberoende forskningsrapport av RISE (Swerea IVF AB, Göteborg) som vi kunde publicera under kvartalet.

Här visas det på ett tydligt och kvalitetssäkrat sätt de betydande miljövinster och CO2-reduceringar vi skapar genom vår verksamhet. Resultatet av denna rapport har också varit ett värdefullt marknadsföringsverktyg och skapat ett konkret och stort intresse hos flera nya, potentiella samarbetspartners och kunder.

Sen jag tillträdde som Vd per den 15 november har jag sökt att fokusera på verksamhetens affärsrisker och dess möjligheter; organisatoriska, tekniska och marknadsmässiga.

Jag har inledningsvis lagt mycket tid på att söka att återupprätta aktieägarnas förtroende för företaget samt arbeta med re-finansiering av verksamheten. Den feedback jag hittills fått från enskilda aktieägare och grupper av ägare visar att vi är på rätt väg i det avseendet, att öppenhet och en korrekt informationsgivning är uppskattad av våra aktieägare.

Jag kan med trygghet och lugn konstatera att vi har mycket dedikerad, lojal och hårt arbetande personal som med själ, hjärna och hjärta bidrar till företagets utveckling. Den viktigaste komponenten för en framgångsrik verksamhet.

Det finns mycket vi tillsammans kan göra för att förbättra vår effektivitet och produktivitet, detta är ett arbete som nu påbörjats på allvar och som kommer att kraftigt accelereras under 2019 genom investeringar och optimeringar av processer, organisation och teknik.

Avslutningsvis vill jag önska Alexander Lersbryggen välkommen till Styrelsen. Alexander som har lång erfarenhet från näringslivet i Norge, bl.a. inom kemikalieförsäljning, är en kreativ och affärsdriven person som kompletterar styrelsens sammansättning på ett utomordentligt sätt.

Göran Nylén

VD, Recyctec Holding AB (publ)

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet

• Recyctec publicerar i pressmeddelande den 30:e oktober 2018 en, av ett oberoende forskningsinstitut RISE (Swerea IVF AB, Göteborg) framtagen rapport som påvisar betydande miljövinster genom Recyctec renings och återvinningsmetod.
  • Göran Nylén tillträder den 15:e november 2018 som verkställande direktör för Recyctec Holding AB.
  • Recyctec utger den 26:e november, en kallelse till extra bolagstämma den 11.e december för inval av ny styrelseledamot, Alexander Lersbryggen.
  • Recyctec publicerar i pressmeddelande den 7:e december 2018 information om uppdatering av finansiella målsättningar, status på pågående uppgraderingar i fabriken samt att styrelse och ledning aktivt arbetar med re-finansiering.
  • Recyctec meddelar den 12:e december 2018 i kommuniké från extra bolagsstämma att stämman beslutade välja Alexander Lersbryggen som ordinarie styrelseledamot för tiden intill nästa årsstämma.
  • Recyctec meddelar i pressmeddelande den 12:e december 2018 att Styrelsen beslutat att säga upp och avsluta garantiavtalet då marknadsplatsens spridningskrav är uppfyllda.
  • Recyctec meddelar i pressmeddelande den 18:e december 2018 att en viktig milstolpe i försäljningen uppnåtts. Vidare att CFO lämnar företaget och att ledning och styrelse beslutat om att genomföra ett besparings- och effektivitetsprogram.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Recyctec meddelar i pressmeddelande den 24:e januari 2019 att arbetet med re-finansiering fortlöper samt att en riktad nyemission kommer att vara en del av detta arbete.
  • Recyctec genomförde den 23:e januari en öppen fabriksvisning med efterföljande informationsträff för aktieägare. Inbjudan riktades till samtliga aktieägare.
  • Recyctec lämnar den 24:e januari en finansiell uppdatering.
  • Recyctec utger den 30:e januari 2019, en kallelse till extra bolagstämma den 21:e februari för beslut om nyemission av aktier till styrelseledamöter och anställda samt beslut om nyemission av aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt för beslut om ändrad teckningskurs i tidigare beslutad konvertibel.
  • Recyctec meddelar i pressmeddelande den 13 februari 2019 att omstämpling av 306 000 A-aktier kommer att ske på begäran av aktieägare. Bolagets totala antal aktier är oförändrat 53 406 667 stycken. Antalet röster minskar från totalt 58 806 667 till 56 052 667 efter denna omstämpling av A-aktier till B-aktier.

Recyctec Holding AB

Bolagsstruktur

Recyctec Holding AB har genom sitt helägda dotterbolag Recyctec AB utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Genom metoden kan ett kretslopp av en ändlig resurs skapas. Samtliga rättigheter för den utvecklade metoden ägs av Recyctec. Under 2013 bildades (tillsammans med delägare Richy Ocean International Ltd.) Recyctec Asia Ltd., med säte i Hong Kong. Recyctec Asia Ltd. ska vara en sammanhållande länk för framtida etableringar i Sydostasien. Recyctec Holding äger 50 procent av Recyctec Asia Ltd.

Använd glykol och Recyctecs metod

Glykol är en miljöfarlig men användbar produkt som framställs ur råolja och är således, precis som råolja, en ändlig resurs. Glykol används i många olika applikationer, både i koncentrerad och i utspädd form. Exempel på applikationer är polyesterframställning, frost- och korrosionsskydd i motordrivna fordon, avisning av flygplan och kylmedium i kyl- och värmeanläggningar. I brist på andra alternativ förbränns glykol – den del som inte hamnar i avloppet – efter användning, trots att den energimängd som erhålls vid förbränning är väldigt liten. I många fall beror det på att glykolen är utblandad med vatten. Det miljömässiga förbättringsbehovet är därför stort inom området.

Med Recyctecs metod kan all glykol efter insamling, renas vid Bolagets reningsanläggning. Därefter kan glykolen säljas till kemiföretag eller som färdig produkt (Recyctecs egen produkt Earthcare Glycol) för återanvändning och sedan återföring till marknaden.

Såvitt styrelsen känner till finns det inga konkurrerande metoder som kan rena använd glykol till samma ursprungliga funktionalitet och låga kostnad som Recyctec kan uppnå. Processen avlägsnar rester av inhibitorer och andra tillsatsämnen som organiska syror, tungmetaller och färgämnen etc. Däremot finns det verksamheter som kan materialåtervinna använd glykol. I försäljarledet finns ett antal konkurrerande aktörer som importerar, tillverkar och säljer glykolprodukter. Dessa aktörer levererar dock glykolprodukter utvunna ur råolja. Recyctecs metod möjliggör däremot ett kretslopp av kemiskt ren glykol och bidrar därmed till minskad negativ miljöpåverkan, ett gott exempel på cirkulär ekonomi.

Recyctecs affärsidé

Miljöteknik- och Ideonföretaget Recyctec Holding AB:s affärsidé är att effektivt och med en unik samt miljövänlig metod förädla använd glykol till att åter bli en industriell produkt.

Affärsmodell

Recyctec ska, via dotterbolaget Recyctec AB, genom egen reningsanläggning generera intäkter både genom att ta emot använd glykol och genom att sälja tillbaka renad glykol till den nordiska marknaden.

Dotterbolaget Recyctec AB innehar försäljningsrätt avseende Norden för att bedriva rening i enlighet med den reningsmetod som Recyctec äger.

I Norden kan nya anläggningar komma att byggas upp i framtiden. För marknader utanför Norden inkluderar Recyctecs affärsmodell utlicensiering av rättigheter till Bolagets metod. Överlåtelse- och utlicensieringsförfarandet skall ske i moderbolaget som äger rättigheterna till reningsmetoden.

Aktien

B-aktien i Recyctec noterades den 2 januari 2013 på Spotlight Stock Market. Spotlight Stock Market är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. Spotlight Stock Market driver en handelsplattform (MTF), vilket inte är en reglerad marknad. Den 31 december 2018 uppgick antalet aktier i Bolaget till 53 406 667 stycken (varav 600 000 stycken är A-aktier). Recyctec har två aktieslag. Varje A-aktie ger 10 röster per aktie och varje B-aktie ger 1 röst per aktie. Varje aktie medför lika rätt till andel i Bolagets tillgångar och resultat.

Emission av konvertibler

Den 22 september 2017 beslutade extra bolagsstämma i Recyctec Holding AB att godkänna styrelsens beslut från den 31 augusti 2017 att uppta konvertibelt lån om högst 5 000 000 SEK genom emission av högst 20 konvertibler, envar om nominellt 250 000 SEK. Lånet förfaller till betalning den 31 mars 2019 i den mån konvertering inte dessförinnan ägt rum. Innehavaren av konvertibel får påkalla konvertering, av hela eller delar av den konvertibla fordran, till nya B-aktier i Bolaget: (i) under tiden från och med den 20 juni 2018 till och med den 30 juni 2018, till en konverteringskurs om 1,50 SEK per aktie; och (ii) under tiden från och med den 20 mars 2019 till och med den 30 mars 2019, till en konverteringskurs om 3,00 SEK per aktie. Vardera aktie har ett kvotvärde om 0,05 SEK. Genom emissionen kan Bolagets registrerade aktiekapital komma att öka med högst 200 000 SEK. Konvertiblerna ska löpa med en årlig ränta om sex (6) procent. Konvertiblerna kommer inte att noteras eller vara föremål för handel vid någon marknadsplats. Emissionskursen för konvertiblerna har fastställts marknadsmässigt med beaktande av aktiens vid beslutets dåvarande börsvärde och aktiens dåvarande volatilitet. Vid årsskiftet den 31 december 2018 hade en konvertibelinnehavare utnyttjat sin rätt att konvertera lånet till aktier. Denna konvertering innebar att lån om 750 000 konverterades till 600 000 aktier. Vid årsskiftet den 31 december 2018 kvarstod 4 250 000 SEK av det konvertibla lånet.

Finansiell utveckling

Omsättningen för fjärde kvartalet 2018 uppgick till 1,7 (1,8) MSEK med ett resultat på -4,2 (-3,9) MSEK. Omsättningen för helåret 2018 uppgick till 10,4 (4,0) MSEK med ett resultat på -10,5 (-20,2) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten för det fjärde kvartalet 2018 uppgick till -1,3 (-3,7) MSEK och kassaflödet från den löpande verksamheten för helåret 2018 uppgick till -6,4 (-17,0) MSEK.

Bolaget uppvisar en kraftig försäljningstillväxt och resultatförbättring jämfört med föregående år. Det fjärde kvartalet har haft lägre produktion och försäljning p.g.a. utbyggnad av produktionskapaciteten som beskrivits ovan i VD:s kommentarer. Försäljningen av bolagets egen produkt EarthCare har successivt ökat i andel av den totala försäljningen. Under året har emissionslikvider tillfört bolaget 10,8 MSEK.

Granskning av revisor

Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av Bolagets revisor.

Principer för delårsrapportens upprättande

Räkenskaperna i delårsrapporten har upprättats i enlighet med samma redovisningsprinciper som i Bolagets senaste årsredovisning, det vill säga i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd, BFNAR 2012:1 (K3 regelverket).

Årsstämma

Datum för årsstämma är ännu inte fastställd.

Kommande finansiella rapporter

Kvartalsrapport för första kvartalet 2019                        26 april 2019

Avlämnande av delårsrapport

Lund, den 15 februari 2019