Delårsrapport   2015-01-01 till 2015-03-31

Sammanfattning av delårsrapport – koncernen

Första kvartalet (2015-01-01 – 2015-03-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 84 750 (74 682) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3 215 172 (-1 480 492) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,23 (-0,12) SEK.
  • Soliditeten uppgick per den 31 mars 2015 till 67 % (45) %.

Definitioner

• Resultatet per aktie: Periodens resultat dividerat med 14 163 102 utestående aktier (per den 31 mars 2015).
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
  • Med ”Bolaget” eller ”Recyctec” avses Recyctec Holding AB med organisationsnummer 556890-0111.
  • Belopp inom parentes ovan avser motsvarande period föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET 2015

Första kvartalet

• Recyctec meddelade i början av januari att man tecknat en avsiktsförklaring med Crystal India gällande Re-cyctecs reningsprocesser. Bolaget har sedan tidigare haft för avsikt att etablera sin verksamhet i bland annat Asien.
  • Recyctec meddelade i januari att styrelsen godkänt optionsinlösen om totalt 220 000 optioner, motsvarande cirka 2,7 MSEK, via tidigare ingått avtal med Global Emerging Markets (GEM).
  • I januari utgav Recyctec en statusuppdatering i vilken Bolaget informerade om att man, efter slutgiltiga in-trimningar, förväntas ta den nya produktionshallen i full drift under vecka 6, istället för vecka 4 som tidigare kommunicerats.
  • I januari meddelade Bolaget att styrelsen godkänt optionsinlösen om totalt 284 775 optioner, motsvarande cirka 3,5 MSEK, via tidigare ingått avtal med Global Emerging Markets (GEM).
  • I januari meddelades att Roland Magnusson på egen begäran avgick med omedelbar verkan som styrelsele-damot i Bolaget. Han avgick även som VD och styrelseledamot i dotterbolaget Recyctec AB.
  • Recyctec meddelade i februari att man tecknat en avsiktsförklaring med grekiska Cyclon Hellas SA gällande Recyctecs reningsprocesser.
  • Bolaget meddelade att den nya produktionshallen och hela processlinjen togs i drift måndagen den 9 februari 2015.
  • I februari meddelades att Gunilla Dirnberger tillsätts som ny VD i det helägda bolaget Recyctec AB. Dirnberger tillträdde tjänsten den 17 februari 2015.
  • Den 24 februari startade produktionen av glykol mot befintliga kunder, efter tester och intrimningar av anläggningen.
  • Recyctec lämnade i början av mars en statusuppdatering avseende Crystal India. Recyctec meddelade att inget avtal rörande köp av Recyctecs processteg ännu signerats.
  • I mars ingick Recyctec avtal med Ragn-Sells AB. Genom avtalet avser bolagen inleda ett affärsmässigt samarbete gällande rening av använd glykol. Avtalet fastställer ingen specificerad leveransmängd varpå Recyctec inte kan kommunicera ett ordervärde.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I april publicerade Recyctec en statusuppdatering avseende produktionen. Cirka en månad efter produktionsstart fungerade produktionslinjen och utan driftstörningar.
  • I april tecknade Recyctec ett samarbetsavtal med Stena Recycling AB. Genom avtalet avser bolagen inleda ett affärsmässigt samarbete gällande rening av använd glykol. Ordervärdet gick ej att kommunicera, då ingen specifik leveransmängd framgår av avtalet.
  • Den 24 april lämnade den första tankbilen Recyctecs anläggning i Jönköping – en milstolpe i Recyctecs historia. Cirka 30 000 liter renad glykol levererades till kunden – ett ordervärde på cirka en kvarts miljon.
  • I slutet av april erhöll Recyctec ett godkännande av tillsynsmyndigheten. Godkännandet avser ansökan om utökad lagringsvolym i Recyctecs tankpark.
  • Den 7 maj hölls årsstämma i Recyctec. Stämmokommuniké, publicerad den 8 maj 2015, finns att tillgå via Recyctecs och AktieTorgets respektive hemsidor.
  • Styrelsen i Recyctec utsåg i maj 2015 Göran Ahlqvist till ny VD i Bolaget. Peter Imhäuser, tidigare tillförordnad VD, nyvaldes som styrelseledamot i Bolaget.

VD Göran Ahlquist kommenterar

Under årets första kvartal har vi arbetat vidare med att få igång den nya produktionshallen. Produktionshallen och processlinjen driftsattes måndagen den 9 februari 2015 och efter mindre intrimningar fungerar alla processer i hela produktionslinjen enligt plan. Produktionsplanen för 2015 är planerad till cirka 2 500 000 liter använd glykol, vilket ger cirka 800 000 liter färdig produkt. Produktionskapaciteten kan ökas och optimeras i takt med att inflödet av använd glykol ökar tills maximal produktion uppnås. Det är inflödet av använd glykol som avgör när vi kan uppnå maximal produktion och vi gör bedömningen att detta kommer att ske under 2016. I april fick vi besked avseende vår ansökan om att utöka lagringskapaciteten i vår tankpark. Myndigheten meddelade att vi vid varje enskilt tillfälle får lagra högst 1 900 ton använd och renad glykol. Därför har vi nu påbörjat planeringen av utbyggnad av tankparken för att möjliggöra optimering av flödet till och från anläggningen. Vi har efter perio-dens utgång glädjande klarat av en viktig milstolpe i Recyctecs historia – den första tankbilen med renad glykol lämnade vår anläggning i Jönköping den 24 april 2015.

Under perioden har GEM (Global Emerging Markets) vid två tillfällen inlöst optioner motsvarande totalt cirka 6,2 MSEK som registrerats under kvartal 1. Kapitaltillskottet har hjälpt oss med ovanstående produktionsstart och första leverans.

De senaste månaderna har vi ingått avtal med Ragn-Sells AB och Stena Recycling AB. Vi avser tillsammans med respektive bolag inleda ett långsiktigt affärsmässigt samarbete rörande insamling och bearbetning av använd glykol. Samarbetena innefattar i korthet att bolagen har möjlighet att leverera använd glykol till Recyctec. Recyctec tar emot den använda glykolen och återställer densamma för återanvändning. Därefter kan Recyctec sälja den renade glykolen vidare till ny part. Vi är mycket nöjda genom visat förtroende från de båda bolagen. Ragn-Sells är en av Sveriges främsta aktörer inom återvinning och miljö. Stena Recycling å sin sida hanterar årligen cirka 2,5 miljoner ton avfall och är en av Sveriges ledande återvinningsföretag med cirka 90 anläggningar och drygt 1 000 anställda. Genom ovanstående samarbeten är vi ett steg närmre vårt mål att bli ett etablerat namn på återvinningsmarknaden.

I maj fick jag förtroendet att tillträda tjänsten som VD i Bolaget. Jag har varit en del av Recyctec sedan starten och välkomnar utmaningen som VD i Bolaget. Vi går ett spännande år tillmötes och jag ser med tillförsikt fram emot den kommande perioden. Parallellt med etableringen av alla kontakter på den svenska avfallsmarknaden, flygplatserna och andra användare av glykol kommer jag att intensifiera arbetet med att slutföra vår första affär i utlandet.

Jag vill slutligen även passa på att välkomna Gunilla Dirnberger som sedan den 17 februari är VD i dotterbolaget Recyctec AB. Gunilla är även styrelseledamot i Bolaget och kommer framöver även att vara produktionschef i Recyctec AB. Gunilla har flerårig erfarenhet som processingenjör i kemi och har tidigare bland annat varit fabrikschef på Ashland Industries Sweden AB som ägs av USA-baserade Ashland Inc.

Göran Ahlquist
VD Recyctec Holding AB (publ)

Recyctec Holding AB (publ)

Bolagsstruktur

Recyctec Holding AB har genom sitt helägda dotterbolag Recyctec AB utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Genom metoden kan ett kretslopp av en ändlig resurs skapas. Samtliga rättigheter för den utvecklade metoden ägs av Recyctec. Under 2013 bildades (tillsammans med delägare Richy Ocean International Ltd.) Recyctec Asia Ltd., med säte i Hong Kong. Recyctec Asia Ltd. ska vara en sammahållande länk för framtida etableringar i Sydostasien. Recyctec Holding äger 50 procent av Recyctec Asia Ltd.

Använd glykol och Recyctecs metod

Glykol är en miljöfarlig och i vissa fall giftig (etylenglykol) men användbar produkt vid framställning av råolja och är således, precis som råolja, en ändlig resurs. Glykol används i många olika applikationer, både i koncentrerad och i utspädd form. Exempel på applikationer är polyesterframställning, frost- och korrosionsskydd i motordrivna fordon, avisning av flygplan och kylmedium i kyl- och värmeanläggningar. I brist på andra alternativ förbränns glykol

– den del som inte hamnar i avloppet – efter användning, trots att den energimängd som erhålls vid förbränning är väldigt liten. I många fall beror det på att glykolen är utblandad med vatten. Det miljömässiga förbättringsbehovet är därför stort inom området.

Med Recyctecs metod kan all glykol efter insamling, renas vid Bolagets reningsanläggning och därefter kan glykol säljas till kemiföretag för återanvändning och sedan återföring till marknaden.

Såvitt styrelsen känner till finns det inga konkurrerande metoder eller tekniker för rening av använd glykol till kemiskt ren glykol. I USA används en metod där glykol renas tillsammans med vatten, men den metoden ger inte kemiskt ren glykol och därmed kan kemiskt ren glykol inte återföras till marknaden. Bolagets metod möjliggör däremot ett kretslopp av kemiskt ren glykol och bidrar därmed till minskad negativ miljöpåverkan. Metoden utesluter dock inte rening tillsammans med vatten. Styrelsens avsikt är att efterfrågan på marknaden ska styra om ren glykol eller glykol med vatten ska tillverkas. Recyctecs anläggningar ska snabbt kunna anpassas och vara flexibla utifrån efterfrågan.

Recyctecs affärsidé

Miljöteknik- och Ideonföretaget Recyctec Holding AB:s affärsidé är att effektivt och med en unik samt miljövänlig metod förädla använd glykol till att åter bli en industriell produkt.

Taggar: