Delårsrapport Januari – mars 2017

Sammanfattning av delårsrapport koncernen

Första kvartalet 2017-01-01 – 2017-03-31

• Nettoomsättningen uppgick till 1 099 644 (881 278) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till – 3 797 046 (-3 111 257) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,24 (-0,21) SEK.
  • Soliditeten uppgick per den 31 mars 2017 till 53 (40) %.

Definitioner

• Resultatet per aktie: Periodens resultat dividerat med 15 880 957 utestående aktier (varav 600 000 aktier är A-aktier) per den 31 mars 2017. Härutöver finns 7 940 478 nyemitterade aktier vilka registrerades hos Bolagsverket efter periodens utgång. Efter registrering hos Bolagsverket uppgår antalet aktier i Bolaget till 23 821 435 stycken (varav oförändrat 600 000 A-aktier).
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
  • Med ”Bolaget” eller ”Recyctec” avses Recyctec Holding AB med organisationsnummer 556890-0111.
  • Belopp inom parentes ovan avser motsvarande period föregående år.

VD Göran Ahlquist kommenterar

Årets första kvartal har nu avslutats och Recyctec har haft ett spännande kvartal. Jag tar därför tillfället i akt att kommentera några av de mest väsentliga händelserna.

Vi inledde första kvartalet med att genomföra en nyemission om cirka 23,9 MSEK. Målsättningen med nyemissionen var att finansiera den omfattande expansion vi genomför. Vidare avsåg nyemissionen att finansiera den lånefinansiering som kortsiktigt löste vårt rörelsekapitalbehov under slutet av 2016. Nyemissionen tecknades till cirka 70 procent men eftersom nyemissionen på förhand var garanterad till 100 procent av etablerade garanter och större investerare erhöll vi hela emissionsbeloppet.

Genom nyemissionen har vi nu möjlighet att fokusera på att utveckla verksamheten och arbeta vidare mot de mål som är uppsatta framgent; en omsättning om 18 MSEK med ett positivt rörelseresultat för helåret 2017 och långsiktigt att nå en omsättning överstigande 100 MSEK på årsbasis fr.o.m. år 2020 med en rörelsemarginal om 30 procent.

Recyctec avser även att ansöka om att byta marknadsplats från AktieTorget till Nasdaq Stockholm First North. Målsättningen är att kunna attrahera nya och större aktieägare till Bolaget. Vi bedömer även att vår expansion kan leda till ökad attraktionskraft och likviditet i vår noterade B-aktie. Slutligen bedömer vi att bytet av marknadsplats ger utökade möjligheter till internationella affärer. Planerad tidpunkt för byte av marknadsplats är andra kvartalet 2017.

Vi beslutade i februari 2017 att vidareutveckla verksamheten och att produktserien EarthCare ska utökas med kylarglykol till motorfordon. Vi bedömer att konsumentmarknaden innebär en högre intjäning och en del resurser investeras i förpackningsutformning och marknadsföring redan nu. Recyctec positionerar EarthCare-produkterna och varumärket som ett naturligt miljöval, produkterna är återanvändbara – vilket är helt unikt – och håller samma höga kvalitet samt funktionalitet som övriga produkter i samma prissegment. Vi räknar med att satsningen på kylarglykol kommer att generera intäkter under hösten 2017.

Vi har under första kvartalet även inlett ett samarbete med Mistra Future Fashion (”MFF”). Recyctec kommer att rena glykolen som kommer från olika textiler såsom polyester, polycotton m.fl. så att den kan återanvändas. Polyestertillverkning står för den största glykolanvändningen globalt och genom samarbetet med MFF bidrar vi till att sluta kretsloppet även för glykol från använda textilmaterial. Samarbetet med MFF är ett långsiktigt utvecklingsprojekt. Går allt väl kan de första intäkterna förväntas under 2018.

Anläggningen i Jönköping har under perioden fungerat utan störningar, och vi är nu i ett skede där vi litar fullt ut på vår produktion och våra produkter. Detta har gjort att såväl inflödet av använd glykol som leveranser till kund av produkt har ökat.

Jag vill slutligen tacka alla som deltog i vår nyemission under februari och tacka alla aktieägare för förtroendet. Vi har under 2017 påbörjat en omfattande expansion. Tack för att du är en del av resan.

Göran Ahlquist
VD, Recyctec Holding AB (publ)

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Recyctec meddelar i januari att Bolaget beslutat att genomföra en nyemission samt beslutat att ansöka om notering på Nasdaq Stockholm First North. Bolaget meddelar i samband med offentliggörandet att nyemissionen är till 100 procent säkerställd av garanter.
  • Recyctec tar beslut om att satsa på Bolagets produkt, EarthCare, som motorfordonsglykol. Bolaget kommer under första halvåret 2017 utveckla och lansera EarthCare motorfordonsglykol mot konsumentmarknaden för att nå högre intjäning.
  • Bolaget ingår samarbetsavtal med Mistra Future Fashion gällande återanvändning av glykol. Recyctec kommer att rena glykolströmmen som kommer från olika textiler såsom polyester, polycotton m.fl. för att den ska kunna återanvändas.
  • Recyctec offentliggör att nyemissionen tecknades till cirka 70 procent. Resterande aktier, motsvarande cirka 30 procent av emissionen, tilldelas de emissionsgaranter som enligt avtal med Bolaget åtagit sig att teckna aktier i nyemissionen i förhållande till gjorda åtaganden. Företrädesemissionen tillför Bolaget 23,8 MSEK före emissionskostnader som beräknas uppgå till 4,6 MSEK

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Recyctec meddelar den 12 april 2017 sista handelsdag med BTA (Betald Tecknad Aktie), vilken bestämts till den 19 april. Vidare meddelar Bolaget att företrädesemissionen har registrerats hos Bolagsverket.
  • Bolaget meddelar att första steget i uppbyggnaden av en ny kraftfull marknads- och försäljningsorganisation i Lund har tagits. Detta för att bättre kunna möta krav och önskemål från såväl befintliga svenska kunder som nya internationella kunder.

Recyctec Holding AB

Bolagsstruktur

Recyctec Holding AB har genom sitt helägda dotterbolag Recyctec AB utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Genom metoden kan ett kretslopp av en ändlig resurs skapas. Samtliga rättigheter för den utvecklade metoden ägs av Recyctec. Under 2013 bildades (tillsammans med delägare Richy Ocean International Ltd.) Recyctec Asia Ltd., med säte i Hong Kong. Recyctec Asia Ltd. ska vara en sammanhållande länk för framtida etableringar i Sydostasien. Recyctec Holding äger 50 procent av Recyctec Asia Ltd.

Använd glykol och Recyctecs metod

Glykol är en miljöfarlig och i vissa fall giftig (etylenglykol) men användbar produkt vid framställning av råolja och är således, precis som råolja, en ändlig resurs. Glykol används i många olika applikationer, både i koncentrerad och i utspädd form. Exempel på applikationer är polyesterframställning, frost- och korrosionsskydd i motordrivna fordon, avisning av flygplan och kylmedium i kyl- och värmeanläggningar. I brist på andra alternativ förbränns glykol – den del som inte hamnar i avloppet – efter användning, trots att den energimängd som erhålls vid förbränning är väldigt liten. I många fall beror det på att glykolen är utblandad med vatten. Det miljömässiga förbättringsbehovet är därför stort inom området.

Med Recyctecs metod kan all glykol efter insamling, renas vid Bolagets reningsanläggning och därefter kan glykol säljas till kemiföretag eller som färdig produkt (Recyctecs produkt Earthcare Glycol) för återanvändning och sedan återföring till marknaden.

Såvitt styrelsen känner till finns det inga konkurrerande metoder eller tekniker för rening av använd glykol till kemiskt ren glykol. I USA används en metod där glykol renas tillsammans med vatten, men den metoden ger inte kemiskt ren glykol och därmed kan kemiskt ren glykol inte återföras till marknaden. Recyctecs metod möjliggör däremot ett kretslopp av kemiskt ren glykol och bidrar därmed till minskad negativ miljöpåverkan. Metoden utesluter dock inte rening tillsammans med vatten. Styrelsens avsikt är att efterfrågan på marknaden ska styra om ren glykol eller glykol med vatten ska tillverkas. Recyctecs anläggningar ska snabbt kunna anpassas och vara flexibla utifrån efterfrågan.

Recyctecs affärsidé

Miljöteknik- och Ideonföretaget Recyctec Holding AB:s affärsidé är att effektivt och med en unik samt miljövänlig metod förädla använd glykol till att åter bli en industriell produkt.

Affärsmodell

Recyctec ska, via dotterbolaget Recyctec AB, genom egen reningsanläggning generera intäkter såväl genom att ta emot använd glykol som att sälja tillbaka renad glykol till den svenska marknaden.

Dotterbolaget Recyctec AB innehar försäljningsrätt avseende Norden för att bedriva rening i enlighet med den reningsmetod som Recyctec äger.

I Norden kan nya anläggningar komma att byggas upp i framtiden. För marknader utanför Norden inkluderar Recyctecs affärsmodell utlicensiering av rättigheter till Bolagets metod. Överlåtelse- och utlicensieringsförfarandet skall ske i moderbolaget som äger rättigheterna till reningsmetoden.

(se bild i bifogad pdf)

Aktien

Aktien i Recyctec noterades den 2 januari 2013 på AktieTorget. AktieTorget är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. AktieTorget driver en handelsplattform (MTF), vilket inte är en reglerad marknad. Den 31 mars 2017 uppgick antalet aktier i Bolaget till 15 880 957 stycken. Härutöver finns 7 940 478 nyemitterade aktier vilka registrerades hos Bolagsverket efter periodens utgång. Efter registrering hos Bolagsverket uppgår antalet aktier i Bolaget till 23 821 435 stycken. Recyctec har två aktieslag (varav 600 000 stycken är A-aktier). A-aktien ger 10 röster per aktie. Varje B-aktie ger 1 röst. Varje aktie medför lika rätt till andel i Bolagets tillgångar och resultat.

Teckningsoptioner

Den 20 september 2013 ingick Recyctec ett avtal om finansiering med Global Emerging Markets (GEM). Maximalt värde av teckningsoptionerna för GEM att nyttja uppgick vid ingången av avtalet till 12,25 MSEK. Totalt innefattades från start 1 000 000 teckningsoptioner, berättigande till teckning av 1 000 000 nya B-aktier i Recyctec. Löptiden fastställdes till fem år. GEM kan påkalla inlösen av teckningsoptioner med rätt för GEM att teckna nya B-aktier till ett fast pris om 12,25 SEK per B-aktie. Per dateringen av denna rapport uppgick antalet återstående optioner för GEM att nyttja inom ramen för avtalet till 15 225 stycken.

För ytterligare information avseende avtalet och teckningsoptionerna hänvisas till pressmeddelande publicerat
2013-09-20.

Finansiell utveckling

Omsättningen för kvartalet uppgick till 1,1 (0,9) MSEK med ett resultat på – 3,8 (- 3,1) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till – 4,2 (-1,7) MSEK.

Produktionsanläggningen har under kvartalet fungerat väl utan driftstörningar. Vissa mindre investeringar i syfte att höja kapaciteten i anläggningen har gjorts under kvartalet. Produktionen har under perioden successivt ökats vilket också lett till ökande leveranser av färdiga produkter mot kund.

Bolaget har efter kvartalets avslut tillförts hela likviden om 23,8 MSEK från företrädesemissionen. Av emissionslikviden har efter kvartalets avslut återbetalning skett av den externa finansiering som togs i form av ett brygglån i november 2016 om 10,0 MSEK.

Styrelsen har i kallelsen till årsstämma den 10 maj lämnat förslag till ett bemyndigande om att genomföra nyemissioner upp till 10,0 MSEK. Syftet är att vid behov kunna tillföra bolaget kapital för investeringar i verksamheten och för fortsatta marknadssatsningar.

Granskning av revisor
Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av Bolagets revisor.

Principer för delårsrapportens upprättande
Räkenskaperna i delårsrapporten har upprättats i enlighet med samma redovisningsprinciper som i Bolagets senaste årsredovisning, det vill säga i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd, BFNAR 2012:1 (K3 regelverket).

Kommande finansiella rapporter

Halvårsrapport, 2017                          21 juli 2017
Delårsrapport 3, 2017                         27 oktober 2017
Bokslutskommuniké, 2017                 16 februari 2018