Halvårsrapport Januari – juni 2017

Sammanfattning av halvårsrapport koncernen

Första halvåret 2017-01-01 – 2017-06-30

• Nettoomsättningen uppgick till 1 628 318 (882 928) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -9 794 288 (-7 782 085) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,41 (-0,53) SEK.
  • Soliditeten uppgick per den 30 juni 2017 till 67 (49) %.

Andra kvartalet 2017-04-01 – 2017-06-30

• Nettoomsättningen uppgick till 528 673 (1 650) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -6 001 246 (-4 622 800) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,25 (-0,31) SEK.

Definitioner

• Resultatet per aktie: Periodens resultat dividerat med 23 821 435 utestående aktier
    (varav 600 000 aktier är A-aktier) per den 30 juni 2017.
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
  • Med ”Bolaget” eller ”Recyctec” avses Recyctec Holding AB med organisationsnummer 556890-0111.
  • Belopp inom parentes ovan avser motsvarande period föregående år.

VD Niklas Ekman kommenterar

Efter att ha lärt känna marknaden och Recyctec under en tid som marknadsdirektör känns det som en spännande utmaning att nu få leda hela verksamheten. Jag ser med glädje och ödmjukhet fram emot att i min nya roll som VD för Recyctec, med styrelsens förtroende, kunna leda Bolaget in i nästa utvecklingsfas för vidare expansion. Jag ser det även som en stor tillgång att Bolagets grundare och tidigare VD Göran Ahlquist, med sin gedigna erfarenhet, kommer sitta kvar i Bolagets styrelse. Detta kommer att säkerställa fortsatt kontinuitet i Bolaget. Recyctec är ensamma på marknaden om att kunna återvinna etylen- och propylenglykol och vi har en unik metod som skapar ett kretslopp av en ändlig resurs. Det vi gör nu påverkar våra barns framtid och jag är övertygad om att Recyctec skapar förutsättningar för ett mer hållbart samhälle.

Under det första halvåret har Recyctec fortsatt att fokusera på uppbyggnad och effektivisering av marknadsorganisationen och jag kommer även som VD att prioritera detta område. Exempelvis samordnar vi nu aktiviteter inom marknad och försäljning mot nuvarande kunder och samarbetspartners. Försäljningsorganisationen har sitt huvudsäte i Lund och råvaruanskaffningen med tillhörande produktion är som tidigare koncentrerad i Jönköping. Vi fokuserar på att utveckla vår försäljning av EarthCare, vår miljövänliga glykol för tex värmeanläggningar, detta gör vi genom en tydligare prissättning för att kunna dra nytta av miljövinsten som finns inbyggd i produkten. Vi fokuserar också på vår försäljning av tjänsten; mottagning av använd glykol, detta för att både förbättra lönsamheten men även säkerställa vår tillgång på bättre råvara.

Recyctec har tidigare enbart varit inriktat mot företagsmarknaden och vi påbörjar nu en spännande utveckling med EarthCare motorfordonsglykol som riktar sig mot konsumentmarknaden. EarthCare-Fordonsglykol kommer att sättas på marknaden under Q3-17 och då i första hand via befintliga försäljningskanaler vilket då blir ännu en gren i vår produktkatalog. Vi bedömer att konsumentmarknaden generellt har högre vinstmarginaler och vi är därför förhoppningsfulla på de affärsmöjligheter som denna verksamhetsbreddning medför.

Jag vill också passa på att förtydliga tidigare besked från Europeiska kommissionen gällande vår slutrapport inom EU life+-programmet och det förskottsbidrag vi har erhållit. Under det andra kvartalet mottog vi besked att vår slutrapport inte fick Europeiska Kommissionens godkännande. Av bidraget, som är uppdelat i en 40/60-fördelning om totalt 616 050 EUR, erhöll vi 40 procent som förskottsbidrag under 2013. Förskottsbidraget investerades i utvecklandet av vår produktionsanläggning för att skala upp koncentrationen av renad glykol. Det kommunicerade beskedet innebär att de resterande 60 procent som skulle erhållas efter slutgodkännande uteblir, tillsammans med en återbetalning av de tidigare erhållna 40 procent. Vi arbetar aktivt för att undvika det kommunicerade utfallet.

Det är med viss besvikelse jag tvingas skjuta fram bolagets tidpunkt för break-even. Som vi tidigare kommunicerat så finns det goda förutsättningar för att ha en lönsam affär mot slutet av 2017, men jag kan också se att det inte ter sig möjligt att leverera ett positivt resultat för helåret 2017.

Recyctec har skapat förutsättningar för ett mer hållbart samhälle och tillsammans kan vi skapa en bättre framtid för kommande generationer. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med Recyctecs marknadsexpansion i rollen som VD.

Niklas Ekman
VD, Recyctec Holding AB (publ)

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Recyctec meddelar sista handelsdag med BTA (Betald Tecknad Aktie), vilken bestämts till den 19 april 2017. Vidare meddelar Bolaget att företrädesemissionen har registrerats hos Bolagsverket.
  • Bolaget meddelar att första steget i uppbyggnaden av en ny kraftfull marknads- och försäljningsorganisation i Lund har tagits. Detta för att bättre kunna möta krav och önskemål från såväl befintliga svenska kunder som nya internationella kunder.
  • Bolaget meddelar organisationsförändringar. En ny processoperatör har anställts till Recytecs anläggning i Jönköping. Vidare anställs Niklas Ekman som marknadsdirektör. Härutöver meddelas att tidigare försäljningschef, Namir Younan, lämnar Bolaget.
  • Bolaget kommunicerar att Europeiska Kommissionen inte godkänt den inlämnade slutrapporten inom EU Life+-programmet. Recytec har erhållit 40 procent, 246 420 EUR (cirka 2 350 000 SEK) av det totala stödet om totalt 616 050 EUR, Europeiska Kommissionen meddelar att återbetalning av det utbetalda stödet kan bli aktuellt. Styrelsen inväntar underlag för att därefter utforma ett legalt agerande.
  • Bolaget bekräftar att EarthCare motorfordonsglykol lanseras i augusti 2017. Earthcare motorfordonsglykol kommer att finnas i två produktslag, standard och Long Life. Produkterna beräknas ha högre intjäningsförmåga eftersom de riktas mot konsumentmarknaden. Förhandlingar i södra Europa är påbörjade med företaget Cyclon Hellas SA (”Cyclon”). Förhandlingar gällande de nordiska distributionskanalerna är beräknade att påbörjas i augusti 2017.
  • Recytecs styrelse meddelar att Bolaget valt att senarelägga ansökan om byte av handelsplats till Nasdaq Stockholm First North. Anledningen är att Bolaget under våren har fortsatt att fokusera på verksamheten och uppbyggnad av marknadsorganisationen.
  • Recyctec meddelar att tidigare marknadsdirektör Niklas Ekman tillträder som ny VD i Recyctec. Tidigare VD, Göran Ahlquist sitter kvar i styrelsen för Bolaget.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Recyctec meddelar att tidigare finansiell målsättning om att nå ett positivt EBIT för helåret 2017 inte kan infrias. Bolaget reviderar denna finansiella målsättning till att under Q4, innevarande år 2017, nå ett positivt rörelseresultat på månadsbasis. Bolaget meddelar att den långsiktiga finansiella målsättningen om att nå en omsättning överstigande 100 miljoner kronor på årsbasis år 2020 med en marginal överstigande 30 % kvarstår.

Recyctec Holding AB

Bolagsstruktur
Recyctec Holding AB har genom sitt helägda dotterbolag Recyctec AB utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Genom metoden kan ett kretslopp av en ändlig resurs skapas. Samtliga rättigheter för den utvecklade metoden ägs av Recyctec. Under 2013 bildades (tillsammans med delägare Richy Ocean International Ltd.) Recyctec Asia Ltd., med säte i Hong Kong. Recyctec Asia Ltd. ska vara en sammanhållande länk för framtida etableringar i Sydostasien. Recyctec Holding äger 50 procent av Recyctec Asia Ltd.

Använd glykol och Recyctecs metod
Glykol är en miljöfarlig och i vissa fall giftig (etylenglykol) men användbar produkt vid framställning av råolja och är således, precis som råolja, en ändlig resurs. Glykol används i många olika applikationer, både i koncentrerad och i utspädd form. Exempel på applikationer är polyesterframställning, frost- och korrosionsskydd i motordrivna fordon, avisning av flygplan och kylmedium i kyl- och värmeanläggningar. I brist på andra alternativ förbränns glykol – den del som inte hamnar i avloppet – efter användning, trots att den energimängd som erhålls vid förbränning är väldigt liten. I många fall beror det på att glykolen är utblandad med vatten. Det miljömässiga förbättringsbehovet är därför stort inom området.

Med Recyctecs metod kan all glykol efter insamling, renas vid Bolagets reningsanläggning. Därefter kan glykolen säljas till kemiföretag eller som färdig produkt (Recyctecs produkt Earthcare Glycol) för återanvändning och sedan återföring till marknaden.

Såvitt styrelsen känner till finns det inga konkurrerande metoder eller tekniker för rening av använd glykol till kemiskt ren glykol. I USA används en metod där glykol renas tillsammans med vatten, men den metoden ger inte kemiskt ren glykol och därmed kan kemiskt ren glykol inte återföras till marknaden. Recyctecs metod möjliggör däremot ett kretslopp av kemiskt ren glykol och bidrar därmed till minskad negativ miljöpåverkan. Metoden utesluter dock inte rening tillsammans med vatten. Styrelsens avsikt är att efterfrågan på marknaden ska styra om ren glykol eller glykol med vatten ska tillverkas. Recyctecs anläggningar ska snabbt kunna anpassas och vara flexibla utifrån efterfrågan.

Recyctecs affärsidé
Miljöteknik- och Ideonföretaget Recyctec Holding AB:s affärsidé är att effektivt och med en unik samt miljövänlig metod förädla använd glykol till att åter bli en industriell produkt.

Affärsmodell

Recyctec ska, via dotterbolaget Recyctec AB, genom egen reningsanläggning generera intäkter såväl genom att ta emot använd glykol som att sälja tillbaka renad glykol till den svenska marknaden.

Dotterbolaget Recyctec AB innehar försäljningsrätt avseende Norden för att bedriva rening i enlighet med den reningsmetod som Recyctec äger.

I Norden kan nya anläggningar komma att byggas upp i framtiden. För marknader utanför Norden inkluderar Recyctecs affärsmodell utlicensiering av rättigheter till Bolagets metod. Överlåtelse- och utlicensieringsförfarandet skall ske i moderbolaget som äger rättigheterna till reningsmetoden.

Aktien
B-aktien i Recyctec noterades den 2 januari 2013 på AktieTorget. AktieTorget är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. AktieTorget driver en handelsplattform (MTF), vilket inte är en reglerad marknad. Den 30 juni 2017 uppgick antalet aktier i Bolaget till 23 821 435 stycken (varav 600 000 stycken är A-aktier). Recyctec har två aktieslag. Varje A-aktie ger 10 röster per aktie och varje B-aktie ger 1 röst per aktie. Varje aktie medför lika rätt till andel i Bolagets tillgångar och resultat.

Finansiell utveckling
Omsättningen för andra kvartalet 2017 uppgick till 0,5 (0 föregående år) MSEK med ett resultat på -6,0 (-4,6) MSEK och omsättningen för det första halvåret 2017 uppgick till 1,5 (0,9) MSEK med ett resultat på - 9,8 (-7,8) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten för det andra kvartalet 2017 uppgick till -5,3 (-5,5) MSEK och – 8,4 (-7,1) MSEK under det första halvåret 2017.

Produktionsanläggningen har under det andra kvartalet fungerat väl utan driftstörningar. Vissa mindre investeringar i syfte att höja kapaciteten i anläggningen har gjorts under kvartalet.

Bolaget genomförde en större företrädesemission under våren som inbringade 19,1 MSEK efter emissionskostnader. Emissionslikviden användes till en del för att lösa tidigare brygglån om 10,0 MSEK.

Granskning av revisor
Halvårsrapporten har ej varit föremål för granskning av Bolagets revisor.

Principer för halvårsrapportens upprättande
Räkenskaperna i halvårsrapporten har upprättats i enlighet med samma redovisningsprinciper som i Bolagets senaste årsredovisning, det vill säga i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd, BFNAR 2012:1 (K3-regelverket).

Kommande finansiella rapporter
Delårsrapport 3, 2017                         27 oktober 2017
Bokslutskommuniké, 2017                 16 februari 2018

Avlämnande av halvårsrapport

Lund, den 21 juli 2017
Recyctec Holding AB (publ)

För mer information om Recyctec, vänligen kontakta:
Niklas Ekman, VD Recyctec Holding AB             Carl Knutsson, CFO Recyctec Holding AB
Telefon: 073 147 72 80                                       Telefon: 070 855 79 12
E-post: niklas.ekman@recyctec.com                  E-post: carl.knutsson@recyctec.se

Denna information är sådan information som Recyctec Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2017.