Ökande försäljning, mottagning och nytt lagförslag i miljöbalken

I mitten på januari kommunicerade vi att inledningen startat bra på nya året, nu blir det ännu bättre.

Den 20.e januari kommunicerade vi om första kvartalets rivstart och vi kan konstatera en försäljning om drygt 550 000 kr under en 6 veckorsperiod. Ett tydligt genombrott som ger goda framtidsutsikter för våra egna glykolprodukter under vårt varumärke - ”EarthCare”. Det är ”all time high” och motsvarar förra årets halva omsättning! Sen vi kom igång med fullskalig produktion har vi fokuserat på att rena etylenglykol. Nu, efter inflöde av avisningsglykol (propylen) från våra flygplatssamarbeten, är det dags att även rena smutsig propylenglykol fullskaligt.

Vi kan även konstatera att våra många och frekventa samtal med återvinningsbolagen visar på en tillfredställande utveckling av samarbetet. Ett ökat inflöde av använd glykol och ett ökat antal förfrågningar visar att vi bygger goda relationer och ett gott samarbetsklimat.

I går överlämnade regeringen lagrådsremiss till Lagrådet med förslag om ändringar i miljöbalken. Dessa ändringar syftar till att tydligare införa avfallshierarkin i balken. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2016 och förslaget kan läsas i sin helhet på riksdagens hemsida.

Göran Ahlquist kommenterar;
- Vi har sedan starten av Recyctec alltid förordat att avfallshierarkin bör förtydligas i miljöbalken vilket innebär i korthet att återanvändning väljs före materialåtervinning och först därefter energiåtervinning.