• Recyctec/

Samarbetsavtal kring använd glykol tecknat med Norges Biloppsamleres Forening Servicekontor (NBF)

Recyctec Holding AB (”Recyctec”) och Norsk Biloppsamleres Forening Servicekontor (”NBF”) har ingått ett avtal genom vilket bolagen avser inleda ett affärsmässigt samarbete gällande rening av använd etylenglykol från bildemonteringsföretag (”medlemsföretag”) i Norge. Leveransmängden i framtiden beräknas bli 300 000 liter använd glykol per år från NBF medlemsföretag till Recyctec med start hösten 2015, beräknat framtida ordervärde ca en miljon kronor per år.

Avtalet syftar till att skapa ett långsiktigt samarbete. NBF och Recyctecs intention är även att gemensamt och i enlighet med intentionerna i EU:s avfallsdirektiv verka för att så mycket använd glykol som möjligt kan återställas för återanvändning.

Samarbetet innefattar i korthet att NBF medlemsföretag ska ha möjlighet att leverera använd glykol till Recyctec. I första fasen som startar till hösten 2015 ingår 6 av de större bildemonteringsföretagen där fokus blir på logistik, volymer och kvalitet. I andra fasen omfattas NBF medlemsföretag i södra Norge ca 60-70 medlemsföretag. På längre sikt avser parterna utöka samarbetet till att omfatta hela Norge. Det står efter genomförd reningsprocess Recyctec fritt att sälja den renade glykolen vidare till ny part. Inom ramen för samarbetet ska Recyctec även, vid behov eller önskemål från NBF, stötta i arbetet med att verka fram en förbättrad kvalitet vid källan. NBF äger rätt i sin marknadsföring att referera till Recyctecs metod att återställa glykol till ursprungligt skick och återföra den i kretsloppet.

Göran Ahlquist VD Recyctec Holding AB, kommenterar
– Samarbetet med NBF ser vi som mycket positivt. Det är ytterligare ett steg internationellt med positiv inverkan på vår gemensamma miljö.

Om NBF
Norges Biloppsamleres Forening grundades 1980 och har ca 65 medlemsföretag representerade i samtliga län. Medlemsföretagen i NBF tar emot och processer över 80 % av uttjänta fordon per år. NBF bedriver politisk lobbying för industrin och samarbetar med skandinaviska och europeiska branschorganisationer i offentliga frågor. Medlemsföretagen i NBF har en dubbel funktion. Å ena sidan, tar man emot och miljösanerar uttjänta fordon, och å andra sidan, utförs professionell nedmontering och försäljning av begagnade bildelar. Alla medlemsföretag inom NBF är godkända av myndighet.