Samarbetsavtal tecknat med Kemetyl AB

Recyctec och Kemetyl har idag tecknat avtal gällande återställande av använd glykol om ca 1 till 1,5 miljoner liter per år.

Avtalet som löper t.o.m. 2018 (kan därefter förlängas), innebär i korthet att Kemetyl levererar 1 - 1,5 miljoner liter använd glykol per år som återställs av Recyctec till specificerad kvalitet. Kemetyl har option på att köpa tillbaka den återställda glykolen, utnyttjas inte denna option har Recyctec rätt att fritt sälja den vidare till annan part. Ordervärdet beräknas till ca 7 MSEK årligen beroende på inlevererad volym. Den använda glykolen kommer från norsk oljeindustri.

Recyctecs sälj/marknadschef Namir Younan kommenterar:
- Kemetyl är ett globalt bolag och båda parterna är väldigt glada för detta samarbetsavtal som är vår första stora utlandsaffär. Glykolen som levereras in är mindre kontaminerad och för Recyctec innebär detta en kombination av jämnt inleveransflöde samt lägre processkostnader. Över tiden innebär detta en trygghet gällande inleverans för Recyctec, något vi ska bygga vidare på.

Om Kemetyl
Kemetyl AB ingår i Kemetyl Group som snabbt blivit ett av de största företagen i sina områden i Europa, med 250 anställda i 13 länder som producerar en omsättning på cirka 140 miljoner € i 45 länder. Efter ett antal förvärv har Kemetyl vuxit till att bli en helt komplett, integrerad och Pan-europeisk partner inom industrin. Kemetyl är idag en av Europas största producenter av tekniska alkoholer och den mångåriga svenska kunskapen om tillverkning av sprit används idag vid produktion av en mängd olika produkter såsom konsumentprodukter för bil och hushåll och industriprodukter till läkemedelsproduktion och till vattenrengöring vid reningsverk. I sortimentet ingår även produkter inom eld och bränsle, trädgård och skog och hem och fritid. Kemetyl har en betydande försäljning av kemikalier till industrin och är även en s.k. preferred supplier till Shell.