Statusuppdatering och finansiella målsättningar

Recyctec Holding AB (”Recyctec” eller ”Bolaget”) skjuter på målsättningen att nå break-even under Q4 2016. Styrelsen räknar med att Bolaget når en netto omsättning 2017 om över 18 miljoner kronor med positivt rörelseresultat. Recyctecs styrelse har vidare antagit långsiktiga finansiella målsättningar för Bolaget. Enligt dessa ska Bolaget under 2020 i årstakt nå en nettoomsättning på över 100 miljoner kronor med en rörelsemarginal som överstiger 30 %.

Recyctec kommunicerade den 21 juli 2016 en målsättning om att Bolaget skulle nå break-even under fjärde kvartalet 2016. Störningar i produktionen har reducerat produktionskapaciteten men anläggningen är i drift sedan andra halvan av augusti som kommunicerats tidigare. Försäljningstillväxten från bolagets ingångna avtal för distribution av bolagets egen produkt Earth Care går dock något långsammare än beräknat. Bolaget är nu komfortabelt med att Earth Care successivt kommer att öka sin marknadsandel. Fundamentet är således lagt för framtida normal drift av anläggningen i Jönköping samt för försäljning av bolagets produkt Earth Care.  Styrelsen räknar därför med att Bolaget redovisar en omsättning som uppgår till mer än 18 miljoner kronor med ett positivt rörelseresultat för helåret 2017.

Recyctecs tidigare formulering avseende tidpunkten för break-even löd enligt pressmeddelandet den 21 juli 2016:

”Som en konsekvens av driftstörningarna tvingas bolaget att skjuta fram målet om att nå break-even. Bolaget beräknar att det kan inträffa under kvartal fyra innevarande år.”

Styrelsen i Recyctec har i anslutning till statusuppdateringen antagit långsiktiga finansiella målsättningar för Recyctec. Styrelsen räknar med att under 2020 i årstakt nå en omsättning överstigande 100 miljoner kronor. Rörelsemarginalen beräknas samtidigt överstiga 30 %.

De förutsättningar som ligger till grund för de finansiella målsättningarna är följande. Reningsanläggningen i Jönköping är i normal drift sedan i augusti. Därutöver finns väsentliga avtal från leverantörer och kunder på plats för att möjliggöra en organisk tillväxt i enlighet med de finansiella målsättningarna. För att nå målen krävs också att Recyctecs reningsteknologi licensieras till ett antal licenstagare.

-          Recyctec är nu i en position där vi har bra och väl inarbetade samarbete med de ledande aktörerna för uppsamling av använd glykol. Produktionsanläggningen är i drift efter en period av tekniska problem. Bolaget har också under året tecknat samarbetsavtal för distribution av den egna produkten Earth Care. Sammantaget känns det nu som det finns en plattform där hela kedjan bidrar till kraftig försäljningstillväxt och lönsamhet. Det känns därför naturligt att ange mer konkreta finansiella målsättningar för Recyctec, säger bolagets VD Göran Ahlquist.

EarthCare är en återanvänd och förädlad glykol som säljs i egen regi av Recyctec. Från en tidigare använd glykol är den renad på anläggningen i Jönköping och återställd till sitt ursprungliga skick.

Göran Ahlquist, VD                        Carl Knutsson, CFO
E-post: info@recyctec.se               E-post: carl.knutsson@recyctec.se
Tel1: 0760 – 21 73 88                   Tel: 0708 – 55 79 12

Denna information är sådan information som Recyctec (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2016 kl. 10:00 CET.