• Recyctec/

Tidigaretecknat samarbetsavtal med Norges Biloppsamleres Forening Servicekontor haröverlåtits till Bilretur A/S

Recyctec Holding AB (”Recyctec”) har idag omförhandlat tidigare ingått avtal med Norsk Biloppsamleres Forening Servicekontor (”NBF”, som är en intresseorganisation) beträffande använd glykol från Norges Bilskrotare. Det nya avtalet tecknas med en av NBF:s medlemmar, Bilretur A/S (som aktivt bedriver verksamhet), som även handhar buss- och lastbilsverkstäder där den använda glykolen mottages och kan ersättas med EARTHCARE – miljövänlig glykol. Avtalet omfattar ingen fastställd leveransmängd av glykol, men uppskattas ge Recyctec en omsättning på 2-3 miljoner kronor det första året.

Genom avtalet avser bolagen att inleda ett affärsmässigt samarbete gällande rening av använd etylenglykol från bildemonteringsföretag i Norge. Bilretur A/S och Recyctecs intention är även att gemensamt och i enlighet med intentionerna i EU:s avfallsdirektiv verka för att så mycket använd glykol som möjligt kan återställas för återanvändning.

Avtalet innefattar två projekt, ett förprojekt och ett huvudprojekt. Med start från dagens datum inleds förprojektet omfattande utredning kring den bästa logistiklösningen och test med 6-7 av de större bildemonteringsföretagen i södra Norge för att få kunskap om volymer, kvalitet samt möjlighet till förbättring av kvalitet. Målet är att leveranser från de 6-7 bildemonteringsföretagen ska starta omgående. Huvudprojektet, som avses att inledas i april 2016, omfattar insamling av glykol från kunder i Norge som sedan renas på Recyctecs anläggning. I avtalet ingår även omhändertagande av glykol från industri och fastigheter för utbyte till EARTHCARE. Bilretur A/S kommer även att för Recyctecs räkning ombesörja omhändertagande av avisningsglykol från norska flygplatser. Avtalet uppskattas ge Recyctec en omsättning på 2-3 miljoner kronor det första året.

EarthCare är en återanvänd och förädlad glykol som säljs i egen regi av Recyctec. Från en tidigare använd glykol är den renad på anläggningen i Jönköping och återställd till sitt ursprungliga skick.

VD Göran Ahlquist kommenterar

– Vi är exalterade över samarbetet med Bilretur A/S, vilket har samma bas som med NBF, men även handhar buss- och lastbilsverkstäder. Vår förhoppning är att samarbetet ska rendera i ringar på vattnet för att därigenom knyta till oss ytterligare aktörer på till exempel den svenska marknaden.