Cherrie och OFFICIAL GALLERY i samarbete

Report this content

Mastodontfestivalen 30 Days in LA presenterar inte bara ny spännande musik, den lyfter även fram ung och kreativ talang inom andra närliggande segment. Nu släpper de klädkollektionen Limited Edition Capsule Collection där svenska konst- och modemärket OFFICIAL GALLERY valts ut att representera Stockholm. Den handplockade artisten Cherrie som gjorde succé tillsammans med Jhené Aiko frontar kampanjen.

Plattformen Red Bull Sound Select lanserades i Sverige tidigare under hösten med målet att lyfta lokal talang till global nivå. I linje med detta tas en kollektion fram där olika modemärken från Los Angeles, New York, Chicago, Toronto, Stockholm och Sydney – lyfts fram och där de unika plaggen ska symbolisera och belysa olikheterna från varje stads kreativa uttryck.

OFFICIAL GALLERY har tagit fram regnjackan – Special Edition Yellow Rain Jacket – tillsammans med Cherrie. Plagget går i linje med märkets estetiska uttryck och är en utvecklad version av deras signatur-regnjacka. Färgvalet har sin grund i deras tankar till Cherrie, en artist som lyser upp den mörka tillvaron, och kom därför att bli gul. Plagget kommer finnas tillgängligt i en högst begränsad upplaga om 200 exemplar och endast finnas tillgänglig under 30 Days in LA.

Bakom OFFICIAL GALLERY och regnjackan ligger Teodor Svantesson och Jesper Lindgren som startade märket som ett konstprojekt med fokus på fotografi och film. Två element som fortfarande är avgörande för deras kreativa uttryck.

”Det betyder såklart väldigt mycket för oss. Vi har sedan länge uppskattat och respekterat Red Bull för allt dem gör i och för den urbana världen. Så det är kul att äntligen få vara en del av det. Det ligger i våra och företagets gener att kombinera musik/konst/kläder. Att Cherrie [RMH] är Sveriges representant gör allting ännu bättre. Då vi sen länge haft en stark relation med RMH.”

– Teodor Svantesson och Jesper Lindgren, OFFICIAL GALLERY.

Om Red Bull Sound Select

Den globala plattformen Red Bull Sound Select lanserades i Sverige i samband med Way Out West där kuratorerna Babak Azarmi och Johanna Beckman fått välja ut svenska artister som ges chansen att växa genom nya nätverk, samarbeten och kuraterade klubbkvällar. Medverkande artister i den svenska upplagan av Red Bull Sound Select är: Michel Dida, Cherrie, ShitKid och Namasenda. Fler aktioner och artister är planerade för 2017.

Få mer information om spelningarna, konceptet och Limited Edition Capsule Collection på redbullsoundselect.com.