Anna Holmlund klar för skicross mot längdeliten

Seger i världscupen är inte nog för Anna Holmlund.  På lördag den 21 mars gör hon Marcus Hellner sällskap och tävlar i skicross på längdskidor mot en längdskidelit från tio nationer.

Högaktuella Holmlund bekräftar att hon startar i Red Bull NordiX, ett återkommande internationellt evenemang som tidigare har lockat skidlegender som Dario Cologna och Petter Northug. Marcus Hellner gör sin tredje start i tävlingen som avgörs vid Högfjället i Sälen.

– Längdskidor är väl inte min huvudgren. Men som svensk har jag åkt en hel del i mina dagar och det ska bli riktigt spännande att se hur långt det räcker i ett sådant här startfält, säger Anna Holmlund.

Om Red Bull NordiX
Det är första gången tävlingen genomförs i Sverige. Red Bull NordiX är en öppen tävling där såväl lovande juniorer som etablerade åkare från världscupen tävlar på lika villkor.

Formatet är hämtat från skicross men banan innehåller - förutom utförsåkning med skarpa kurvor och hopp - även ett parti med tuff klättring. Precis som i den alpina förlagan startar deltagarna i utslagsheat med fyra åkare. De två som korsar mållinjen först går vidare till nästa omgång. Slutligen koras en vinnare.

Evenemanget är gratis att besöka och startar redan under fredagen med individuella tidskval. Lördag klockan 15.00 börjar finalerna.

Hålltider Red Bull NordiX Sälen 2015
Fredag 20 mars