• Red Bull/

Turning Torso-hoppare gör världens högsta frifall från yttre stratosfären - Planerar rekordhopp från 36 000 meter i försök att falla fortare än ljudet

Den österrikiske fallskärmshopparen Felix Baumgartner som 2006 hoppade från Turning Torso i Malmö förbereder sig för en ny utmaning. Med hjälp av ett team vetenskapsmän med bakgrund på NASA siktar han på att bli den första människan att bryta igenom ljudvallen utan farkost, ett försök som fick avbrytas 2010 men som nu är klart att genomföras.

Felix Baumgartner. Foto: Christian Pondella

E
fter att ha genomfört lyckade tester i vakuumkammare tar teamet bakom Red Bull Stratos nu klivet in i projektets slutskede. Hoppet planeras att genomföras senare i år över ökenlandskapet i Roswell, New Mexico.

Med hjälp av en specialframtagen rymdkapsel, en rymddräkt och en gigantisk heliumballong ska teamet ta Baumgartner till en höjd av 36 500 meter. Härifrån, i det allra yttersta lagret av jordens atmosfär, ska han sen hoppa ut med målet att slå fyra världsrekord och landa med hjälp av fallskärm.

Bland projektmedlemmarna finns överste Joe Kittinger som 1960 satte det gällande världsrekordet i hopp från hög höjd då han hoppade ut från 31 333 meter. Det historiska projektet hette Excelsior III och blev grunden för USA:s första rymdprogram.

- Folk har velat slå mitt rekord i femtio års tid nu och flera har dött i sina försök. Men med ett extraordinärt projektteam med unik kunskap, Red Bulls stöd och Felix Baumgartners skicklighet tror jag verkligen att Red Bull Stratos kommer att lyckas, sade Joe Kittinger under en presskonferens i New York under projektets uppstartande.

Baumgartner testar tryckkammare. Foto: Jay Nemeth

Felix Baumgartber har under de senaste åren genomfört en rad rekord i så kallad basejump. Bland annat har han genomfört världens längsta, från Rio de Janeiros ikoniska jesusstaty. Baumgartner gjorde sig även känd i Sverige 2006 då han hoppade från Malmös Turning Torso utan tillåtelse.

Fem års förberedelser
Oavsett Baumgartners tidigare bedrifter är världsrekordsförsöket att hoppa från stratosfären en helt ny dimension för österrikaren. Det är ett steg in i det okända. Teamet med ledande rymdexperter och vetenskapsmän har tillbringat de senaste fem åren med att utveckla den utrustning som krävs för att uppnå absolut högsta säkerhet.

Fyra världsrekord
Projektet, som döpts till Red Bull Stratos, kan ge Felix Baumgartner totalt fyra nya världsrekord: världens högsta hopp, första människan att falla fortare än ljudet, världens längsta fria fall och världens högsta ballongfärd. Målsättningen är också att förse den vetenskapliga och medicinska forskningen med värdefull data; information som kan användas i arbete med att utveckla säkerheten inom flyg- och rymdfart för att hitta nya sätt att transportera människor i gränsen mellan atmosfär och rymden.

Medicinskt ansvarig för projektet är Dr Jonathan Clark, en amerikan som tidigare varit besättningsläkare under sex rymduppskjutninger. Under Baumgartners hopp kommer Clark att ansvara för insamling av data som tidigare inte varit möjlig att mäta.

- Vi vill sätta nya standarder för luftfart. Aldrig tidigare har någon färdats snabbare än ljudet utan att befinna sig i en farkost. Genom Red Bull Stratos testar vi ny utrustning och utvecklar rutiner för att bemanna så höga höjder samt utstå extrem acceleration. Målet är att förbättra säkerheten kring rymdpiloters vistelser såväl som potentiell rymdturism, säger Clark.

Baumgartner tränar i vakumkammaren. Foto: Red Bull Contentpool

Tekniska tester inför hoppet
Ingenjören Art Thompson, som hjälpt till att utveckla amerikanska stealthbombflygplanet B-2, är teknisk chef för Red Bull Stratos. Tillsammans med övriga tekniker har Clarke och Baumgartner testat kapseln som skall ta Baumgartner upp till Stratosfären. I en vakuumkammare vid Brooks City-Base i Texas kunde de framgångsrikt simulera kapseln på en höjd av 34 442 meters höjd.

- Testet i kammaren var ett avgörande ögonblick för oss. Det är så nära man kan komma stratosfärförhållanden utan att lämna jorden. Vi kunde kontrollera vår utrustning och nu går vi vidare för att planera de första bemannade testflygningarna, säger Thompson.

Under simuleringstestet utsattes Baumgartner för de extrema förhållanden som råder vid höjder kring 35 000 meter. Under den tre timmar långa uppstigning, då temperaturen föll till 70 minusgrader hade han möjlighet att träna på kapselns komplexa styrsystem, hans avhoppsstrategi och tänkbara nödsituationer.

- Detta test var oerhört viktigt för vårt självförtroende. Framgången har nu gett oss självförtroendet att möta de utmaningar som ligger framför oss, sade Baumgartner direkt efter de lyckade försöken.

Uppstigningen och hoppet kommer att äga rum i och ovanför Roswell i New Mexico på grund av de gynnsamma väderförhållandena. Området är glest befolkat och har några av världens bästa anläggningar för den här typen av vetenskapliga ballongflygningar.

BBC-dokumentär
För att hela världen ska kunna följa händelsen kommer, förutom en livesändning av hoppet, brittiska BBC att producera en 90 minuter lång dokumentär om projektet som senare kommer att sändas på Discovery Channel i USA och distribueras till nationella TV-kanaler över hela världen.

Information om projektet, bild- och filmmaterial finns att hämta på:
www.RedBullStratosnewsroom.com

För mer information: