Red Reserve Entertainments (publ) COD-lag trea i slutspelet i CWL Pro League – vann 80 000 USD

Framgångarna för E-sportbolaget Red Reserve AB, som ägs av Spotlightnoterade Red Reserve Entertainment (publ), fortsätter. I helgen tog Red Reserves COD-lag en meriterande tredje plats i slutspelet av CWL Pro League.Tredjeplatsen gav cirka 80 000 USD (cirka 701 000 kronor).

Red Reserves COD-lag slutade på en meriterande tredjeplats i slutspelet av CWL Pro League, som avgjordes i MLG Arena i Columbus i Ohio, USA, i helgen.

– Vi fick en tuff start med förlust mot amerikanska Rise Nation. Men efter det gör killarna det riktigt bra. Dom lyfter sig rejält och vi är oerhört nära en finalplats, säger Patrik Andersson, CEO Red Reserve.

Vinnare i MLG Arena blev nu Team Kaliber. Segern gav det amerikanska laget cirka 1 760 000 kronor. Den totala prissumman i slutspelet av CWL Pro League var på 500 000 USD.

– Vi gör det bättre och bättre. Förra året kom vi på en delad femte plats. Nu visade vi återigen att vi är ett av världens bästa COD-lag och det absolut bästa laget i Europa. Egentligen är det bara några av de amerikanska storlagen som kan utmana oss, säger Patrik Andersson, som är relativt nöjd med tredjeplatsen.

Red Reserves COD-lag består av Joe ”JOEE” Pinnington, Rhys ”RATED” Price, Matthew ”SKRAPZ” Marshall och Trei ”ZERO” Morris.

Nästa stora tävling för Red Reserve blir VM i Call of Duty som avgörs den 15–19 augusti i Nationwide Arena, Ohio, vanligtvis hemmaarena för hockeylaget Columbus Blue Jackets.

Inspelade prispengar hamnar omsättningsmässigt i Red Reserves resultaträkning. Enligt kontrakt mellan spelarna och Red Reserve har spelarna rätt till bonus och del av inspelade prispengar.

VD Red Reserve AB

VD Red Reserve Entertainment AB (publ)

Red Reserve Entertainment AB har i dotterbolaget MillionMind utvecklat en IT-plattform och en metod där företag kan skapa egna quizer i kommunikations- eller utbildningssyfte. Plattformen bygger på gamification, något som de senaste åren har visat sig vara en viktig faktor för att skapa engagemang online. I och med förvärvet av Red Reserve är bolaget numera även en stor aktör i e-sportbranschen.

Dotterbolaget Red Reserve AB är, genom sammanslagningen med Red Reserve Entertainment (vid sammanslagningen Community Entertainment), Skandinaviens första noterade e-sportföretag. Red Reserve har idag lag i den absoluta världstoppen i Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty och Hearthstone, samt ett lag i stark utveckling i Fortnite.