Red Reserves Call of Duty-lag favorittippat när CWL Pro League avgörs i Anaheim i helgen

Report this content

Den 15-17 juni avgörs en av säsongens största tävlingar, CWL Pro League, i Anaheim Convention Centre, Kalifornien. E-sportbolaget Red Reserve AB, som ägs av Spotlightnoterade Community Entertainment (publ), har ett av världens bästa Call of Duty-lag och är en av de främsta segerkandidaterna. Cirka 1,7 miljoner kronor (200 000 USD) finns i prispotten och av dem går ungefär 691 000 kronor (80 000 USD) till det vinnande laget.

Red Reserves COD-lag är favoriter under helgens CWL Pro League-turnering i Anaheim Convention Centre. Prispengarna uppgår till totalt 200 000 USD (cirka 1,7 miljoner SEK) och fördelas enligt följande: 80 000 USD till vinnarna, 48 000 USD till tvåan, 32 000 USD till trean och 16 000 USD till det fjärdeplacerade laget. Femman och sexan får 8000 USD vardera och sjuan och åttan 4000 USD vardera.

Call of Duty har tidigare varit helt dominerat av nordamerikanska spelare och lag, men nu utmanar Red Reserves COD-lag, som nyligen värvade engelsmannen Matthew ”Skrapz” Marshall och leder sin division i CWL Pro League, på allvar de nordamerikanska lagen om VM-titeln, som man gör upp om 15–19 augusti i Columbus, Ohio.

– Det är roligt för spelarna och för Red Reserve att vårt COD-lag presterar så bra just nu. Jag tror också att det är bra om den nordamerikanska dominansen inom Call of Duty kan brytas och att Europa och andra regioner kan närma sig. Det kommer utveckla sporten och generera ännu mer intresse. Vi har chans att bli det första europeiska laget som vinner CWL Pro League, vilket hade varit vansinnigt coolt, säger Patrik Andersson, CEO för Red Reserve.

Läs vad experterna säger inför helgens tävling:

Patrik Andersson
CEO Red Reserve
patrik@redreserve.org

VD Community Entertainment Svenska AB (publ)
olav@comentab.se

www.comentab.se
www.redreserve.org

Community Entertainment har utvecklat en IT-plattform och en metod där företag kan skapa egna quizer i kommunikations- eller utbildningssyfte. Plattformen bygger på gamification, något som de senaste åren har visat sig vara en viktig faktor för att skapa engagemang online. I och med förvärvet av Red Reserve är bolaget numera även en stor aktör i e-sportbranschen.

Red Reserve
är, genom sammanslagningen med Community Entertainment, Skandinaviens första noterade e-sportföretag. Red Reserve har idag lag i den absoluta världstoppen i Call of Duty och Hearthstone samt ett lag i stark utveckling i Fortnite.

Taggar: