• Ngage Group/

Superhelg för Red Reserve: COD-laget favorittippat i Anaheim och nya CS-laget enda svenska CS-lag på Dreamhack i Jönköping

En spännande helg väntar för e-sportbolaget Red Reserve, som ägs av Spotlightnoterade Community Entertainment (publ). Red Reserves Call of Duty-lag, som är rankat trea i världen, är favorittippat när CWL Pro League avgörs i Anaheim, Kalifornien. Prispotten i Anaheim är på cirka 1,7 miljoner kronor och en förstaplats ger drygt 690 000 kronor. Counter-Strike: Global Offensive-laget, som är rankat som 17:e i världen och 8:e i Europa, och som förvärvades från GODSENT så sent som igår, är det enda svenska CS-laget när Dreamhack Summer avgörs i Jönköping, 16-19 juni. Prispotten i Jönköping är på cirka 860 000 kronor och en förstaplats ger cirka 430 000 kronor.

E-sportbolaget Red Reserve AB, som ägs av Spotlightnoterade Community Entertainment (publ), står inför en spännande helg:

• Red Reserves Call of Duty-lag, som är rankat trea i världen, är favorittippat när CWL Pro League avgörs i Anaheim, Kalifornien, i helgen. Prispotten i Anaheim är på cirka 1,7 miljoner kronor och en förstaplats ger drygt 690 000 kronor.
  • Counter-Strike: Global Offensive-laget, som förvärvades från GODSENT så sent som igår och som är rankat 17:e i världen och åtta i Europa, är det enda svenska  CS-laget när Dreamhack Summer avgörs i Jönköping i helgen, 16–19 juni. Prispotten i Jönköping är på cirka 860 000 kronor och en förstaplats ger cirka 430 000 kronor.

– Call of Duty och Counter Strike är två klassiska e-sporter som ger stor uppmärksamhet bland såväl fans och sponsorer som i media. Tack vare gårdagens strategiska förvärv av GODSENT utmanar vi de bästa i världen i båda disciplinerna, vilket är oerhört starkt för vårt varumärke både på kort och lång sikt, säger Olav Törnblom, vd för Community Entertainment.

Gårdagens förvärv av CS-laget, innebär att Red Reserve finns med på Dreamhack i Jönköping, som enda svenska CS-lag bland de åtta inbjudna.

– Klart att det är en superexponering för Red Reserve att ha topplag både i Anaheim och i Jönköping samma helg. Vi har dessutom representanter på E3-mässan i Los Angeles denna helg, och kommer där aktivt föra nya sponsordialoger tack vare gårdagens förvärv, säger Olav Törnblom.

Vad kan vi förvänta oss av Red Reserves två världslag i helgen?

– Det kan bli en riktig superhelg! COD-laget har presterat på topp den senaste tiden och internationella experter hävdar till och med att ”de ser ut som världens bästa COD-lag just nu”. Så här borde vi kunna hoppas på en topplacering. Även för CS-laget kan det bli en topplacering, men de tillhörde en annat varumärke så sent som igår och vi ska inte förvänta oss för mycket utan ge dem lite tid. Förvärvet av CS-laget är en långsiktig investering, och jag är övertygad om att det är ett lag som kommer att klättra på världsrankingen under Red Reserves varumärke, säger Patrik Andersson, CEO på Red Reserve.

Red Reserves nya CS-lag består av: Joakim ”disco doplan” Gidetun, Simon ”twist” Eliasson, Fredik ”freddieb” Buö, Hampus ”hampus” Poser, Ludvig ”Brollan” Brolin och coachen Niko ”naSu” Kovanen. Laget har på cirka två år spelat in över 200 000 dollar (cirka 1,7 miljoner kronor).

Representanter för Red Reserve kommer att finnas på plats på Dreamhack i Jönköping och finns tillgängliga för media. Vill ni komma i kontakt med Patrik Andersson, CEO, eller spelarna i Red Reserves CS-lag – kontakta Lars Sjögrell, pressansvarig, på 0702-69 53 00.

CEO Red Reserve

VD Community Entertainment Svenska AB (publ)
olav@comentab.se

www.comentab.se

www.dreamhack.com/summer

Community Entertainment har utvecklat en IT-plattform och en metod där företag kan skapa egna quizer i kommunikations- eller utbildningssyfte. Plattformen bygger på gamification, något som de senaste åren har visat sig vara en viktig faktor för att skapa engagemang online. I och med förvärvet av Red Reserve är bolaget numera även en stor aktör i e-sportbranschen.

Red Reserve
är, genom sammanslagningen med Community Entertainment, Skandinaviens första noterade e-sportföretag. Red Reserve har idag lag i den absoluta världstoppen i Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty och Hearthstone samt ett lag i stark utveckling i Fortnite.