Danderyds sjukhus ökar säkerheten vid dialys

Danderyds sjukhus blir först i landet med att använda ett nytt larm som kan upptäcka om vennålen åker ut under pågående dialys. Larmet är det första i sitt slag och har utvecklats av ett svenskt företag.

Om vennålen åker ut riskerar patienten att på bara några minuter drabbas av betydande blodförlust. En blödning som upptäcks i tid kan leda till att patienten behöver sjukvårdsbehandling, ibland intensivvård. En oupptäckt blödning leder till döden. Det finns inget dödsfall rapporterat i Sverige sedan 1980 men varje år sker dödsfall i flera andra länder.

Dialysavdelningen på Danderyds sjukhus har haft några tillbud de senaste åren, något som bland annat har lett till ändrade rutiner och ökad övervakning. Gunnar Malmström är chef för avdelningen Medicinsk Teknik, Vård och Behandling, vid Danderyds sjukhus:

- Vi har haft allvarliga tillbud där dialysmaskinens inte har larmat och därför vill vi prova det nya larmet.

Riskerna ökar i takt med att antalet patienter i behov av dialys ökar samtidigt som det råder brist på specialutbildad vårdpersonal. Det har hänt att förvirrade patienter själv dragit ut sin nål, men ofta handlar det om att patienter under den flera timmar långa dialysbehandlingen rör sig på sådant sätt att slangar och nålar kläms och dras ut. De flesta kliniker ber därför att deras patienter inte låter filt eller kläder täcka armen där nålen sitter.

Ordern till Danderyds Sjukhus är den första för det nystartade svenska företaget Redsense Medical som med sitt larm löser ett sedan länge känt problem inom dialysvården.

Patrik Byhmer, VD på Redsense Medical:

- Vi ser larmet som en naturlig del av dialysbehandlingen, ungefär som att installera brandvarnare hemma. En enkel apparat som till låg kostnad kan rädda ditt liv om något skulle hända.