Stor marknad väntar svensk lösning för tryggare dialys

Det tog Halmstadsföretaget Redsense Medical AB mindre än ett år att gå från idé till kliniska tester. Nu står de inför en internationell lansering. I februari presenterar de sin produkt i USA, världens största dialysmarknad.
- Jag har aldrig tidigare haft så lätt att övertyga investerare om potentialen i en ny produkt, säger VD Patrik Byhmer

Redsense Medical löser ett sedan länge känt problem inom dialysvården genom att lansera ett larm som indikerar om vennålen i patientens arm lossnar och åker ut under hemodialys. Hittills har vårdpersonalens vakande öga varit det enda som hindrat dialysmaskinen att fortsätta pumpa ut patientens blod om nålen åkt ur. Det tar bara några minuter innan patienten riskerar få allvarliga skador och inte mycket längre tid för att allt blod skall tömmas.

Varje år sker ett flertal dödsfall i USA på grund av att vennålen dragits ur med blödning som följd. Beräkningar tyder på 120-250 incidenter av olika allvarsgrad per år i Sverige.

- Ett stort problem är den falska trygghet som finns på klinikerna idag, säger överläkare Jarl Ahlmén vid Varbergs sjukhus. Vårdpersonal tror att dialysmaskinen ska larma om nålen åker ut, men det gör den inte.

Redsense Medical genomförde framgångsrika kliniska tester på fem kliniker i Sverige under hösten 2006. CE-märkning för den Europeiska marknaden väntas i början av februari och ett godkännande från FDA som öppnar för amerikansk försäljning senare i vår.

Produkten lanseras internationellt vid en stor dialysmässa i Denver, USA, 18-20 februari 2007.
- Vi ser Sverige som en viktig pilotmarknad men riktar främst in oss på de stora dialysmarknaderna USA, Canada och Australien säger VD Patrik Byhmer.