• Redsense/

Redsense erhåller uppföljningsorder från bolagets distributör i Nederländerna efter framgångsrik utvärdering

Redsense Medical har erhållit en andra order från distributören Dirinco i Nederländerna värd ca 200 TSEK, med möjlighet att skalas upp. Som meddelades i oktober 2018 utökas nu utvärderingen av bolagets blodläckagealarm vid en referensklinik till att även omfatta nattdialysbehandlingar.

Ordern om 200 TSEK avser enbart beställning av Redsense larmenhet. Eftersom varje behandlingstillfälle även kräver ett sensorplåster finns potential för merförsäljning till Dirinco. Det initiala ordervärdet kan därför komma att skalas upp.

– Den initiala utvärderingen vid Dirincos referensklinik var framgångsrik och skapade ett starkt intresse för att bredda utvärderingen av vårt blodläckagealarm. Det börjar vi märka av i och med den här ordern, och vi har goda möjligheter att nå betydande försäljningsvolymer i Nederländerna på lite sikt, säger Redsense Medicals vd Patrik Byhmer.

Nederländerna är den största marknaden för hemodialys i Benelux-regionen med knappt 5 500 patienter, varav knappt 300 erhåller dialysbehandling i hemmet.Dialys i hemmet kan innebära flera patientfördelar, och en förutsättning för att skifta från idag ca 300 st i hemhemodialys av totalt 5 500 till en större andel, krävs teknik, som Redsense blodläckagealarm, som möjliggör en säkrare dialys.

Dirinco har över 30 års erfarenhet av att erbjuda produkter till kunder på dialysmarknaden i Nederländerna. Bolaget säljer både egenutvecklade produkter och produkter från andra tillverkare.

E-post: patrik.byhmer(at)redsensemedical.com
Hemsida: www.redsensemedical.com
Redsense Medical AB är noterat på Nasdaq First North (ticket: REDS). Certified Adviser: Erik Penser Bank AB

Redsense Medical är en koncern med verksamhet i framförallt Europa och USA. Bolaget har utvecklat systemet Redsense, en medicinteknisk produkt som används för övervakning och larm vid blodläckage i samband med hemodialys. Redsense löser ett av de allvarligaste återstående säkerhetsproblemen med hemodialys – att snabbt upptäcka vennålsutdragning och kateterläckage och minimera blodläckaget. Systemet består av en patenterad fiberoptisk sensor, i utförande för antingen vennål eller centraldialyskateter, som kopplas till en larmenhet. Bolaget har även utvecklat en internationellt standardiserad direktkoppling som gör att kompatibla dialysmaskiner kan stänga av blodflödet automatiskt vid blodläckage. Redsense Medicals teknologi har sedan starten utvecklats utifrån önskemål och säkerhetskrav från vårdgivare inom dialyssektorn.

Denna information är sådan information som Redsense Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 november 2018.