Redsense Medical erhåller besked om patentgodkännande i USA

Redsense Medical meddelar att bolagets patentansökan med titeln ”Device for monitoring blood leakage from wounds” har blivit godkänt av det amerikanska patentverket USPTO. Patentet kommer att vara giltigt till och med den 22 februari 2033.

Beskedet innebär att Redsense Medical stärker sitt immateriella skydd på världens största marknad för hemodialys.

– Det är glädjande att denna patentansökan har beviljats, och att vi nu har fått detta patent för övervakning godkänt i Australien, Kina, Sverige och USA. Vi arbetar aktivt med att bredda och förstärka bolagets patentskydd, och det här beskedet är ytterligare ett viktigt steg i denna riktning, säger Redsense Medicals vd Patrik Byhmer.

Bolaget ser USA som en av dess viktigaste marknader och bedriver försäljning till flera större dialyskedjor. Dessutom har Redsense Medical ett samarbete med dialysmaskinstillverkaren NxtStage som tidigare under året köptes upp av Fresenius Medical Care.

Redsense Medical är en koncern med verksamhet i framförallt Europa och USA. Bolaget har utvecklat systemet Redsense, en medicinteknisk produkt som används för övervakning och larm vid blodläckage i samband med hemodialys. Redsense löser ett av de allvarligaste återstående säkerhetsproblemen med hemodialys – att snabbt upptäcka vennålsutdragning och kateterläckage och minimera blodläckaget. Systemet består av en patenterad fiberoptisk sensor, i utförande för antingen vennål eller centraldialyskateter, som kopplas till en larmenhet. Bolaget har även utvecklat en internationellt standardiserad direktkoppling som gör att kompatibla dialysmaskiner kan stänga av blodflödet automatiskt vid blodläckage. Redsense Medicals teknologi har sedan starten utvecklats utifrån önskemål och säkerhetskrav från vårdgivare inom dialyssektorn.

Denna information är sådan information som Redsense Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 december 2017.