Redsense tecknar avtal och inleder leveranser till schweizisk distributör

Redsense Medical har tecknat ett avtal om försäljning av bolagets larmsystem för att upptäcka och minimera blodläckage med distributören Theramed AG i Schweiz. En första order med bolagets mest avancerade larmenheter, för direktkoppling till dialysmaskiner, har redan skickats till distributören.

Redsense Medical kommunicerade i maj att bolaget slutförhandlade om ett distributörsavtal med Theramed AG i Schweiz. Avtalet har nu färdigställts och undertecknats av båda parter.

Theramed AG har som tidigare meddelats för avsikt att leverera dialysmaskiner från japanska Nikkiso tillsammans med larmsystemet från Redsense. Dessa dialysmaskiner är de första som kan kopplas direkt till larmsystemet, vilket gör att risken för allvarlig blodförlust kan minimeras då maskinen automatiskt stänger av blodflödet om larmsystemet upptäcker ett blodläckage.

En första order med larmsystem som är utrustade för direktkoppling till dialysmaskiner har redan skickats till distributören. Beställningen är den första med denna utökade funktionalitet som Redsense Medical levererar till kund.

– Det är glädjande att vår distributör i Schweiz nu kan börja leverera en helhetslösning för hemodialys som inkluderar vårt branschledande system för minimering av allvarligt blodläckage. Att kunna visa upp denna funktionalitet i drift på en ledande marknad som Schweiz är ett viktigt steg för oss som bolag, säger Redsense Medicals VD Patrik Byhmer.

Patrik Byhmer, VD Redsense Medical AB (publ)

Denna information är sådan information som Redsense Medical AB (Publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 juni 2017.