Ett snabbt och enkelt sätt att hjälpa flyktingar med bostäder

Report this content

Den 15 oktober lanseras boendesajten refugees-welcome.se. Tjänsten gör det möjligt för privatpersoner i Sverige att öppna sitt hem för en flykting.

Antalet bostäder är en flaskhals i flyktingmottagandet. Därför har en grupp frivilliga startat boendesajten refugees-welcome.se där privatpersoner som vill hyra ut ett rum till en flykting matchas med en asylsökande person. Fredric Landqvist, som till vardags är informationsstrateg och forskare, är en av initiativtagarna.

– Migrationsverket är bara intresserade av privata boenden om man kan erbjuda minst 50 platser. Jag känner ingen som kan ordna det. Men jag känner 50 personer som har plats för en person.

Flera personer runtom i Sverige var av samma uppfattning och tillsammans bildade de föreningen Refugees Welcome Sweden. Webbplatsen är en svensk variant av den tyska www.fluechtlinge-willkommen.de och konceptet finns nu i sex europeiska länder.

– Det finns många som arbetar under parollen ”Refugees Welcome” – inte minst alla som tar emot flyktingar på tågstationerna. De kan ordna boendet den första natten i tillfälliga anläggningar. Men vi som driver sajten refugees-welcome.se vill lösa utmaningen med boende på längre sikt.

En snabbare väg in i det svenska samhället

Att bo i vanliga svenska hem har flera fördelar. På Migrationsverkets anläggningar bor många flyktingar tillsammans med begränsad kontakt med samhället runtom. För den som bor hemma hos svenskar är det lättare att lära sig svenska och få kontakter. Dessutom går det snabbare att få fram bostäder och kostnaden för samhället kan bli låg – eller till och med gratis.

Finns det inga risker med att låta en flykting bo hemma hos sig?

– Samma risker som med vilken inneboende som helst, svarar Fredric. För att hyresvärd och hyresgäst ska känna sig trygga bygger vi upp ett samarbete med lokala hjälporganisationer runtom i Sverige. De har kompetensen att jobba med nyanlända och kan stödja på fler sätt än bara boendet.

Är tjänsten igång?

– Redan nu kan du gå in på refugees-welcome.se och erbjuda ditt boende. Nästa steg är att olika hjälporganisationer i storstäderna kan börja leta passande boende till olika nyanlända. Först därefter kommer vi etablera oss på fler platser i Sverige, berättar Fredric Landqvist och tillägger: Bäst vore förstås att människor slapp fly och då behövs inte tjänsten – men nu är vi beredda.

Mer information:

refugees-welcome.se

Fredric Landqvist, ordförande, 073-5060100, fredric@refugees-welcome.se

Jonas Pertoft, presskontakt, 070-3636262, jonas.pertoft@refugees-welcome.se

Refugees-welcome.se drivs av den ideella föreningen Refugees Welcome Sweden. Vi är en religiöst och partipolitiskt obunden förening som startade hösten 2015 med ett syftet att ta fram fler bostäder för nyanlända flyktingar över hela Sverige.

Taggar: