Hälften av oss jobbar på distans – när kommer resten att göra det?

Distansarbete är här för att stanna – det skapar produktivitet, sänker kostnaderna

och minskar personalomsättningen.

Trots att VD:n för ett globalt Internet-företag nyligen förbjöd företagets anställda att jobba hemifrån, visar en ny undersökning gjord av Regus, global leverantör av arbetsplatser, att hälften av all arbetskraft i världen redan nu använder flexibla lösningar på ett produktivt sätt.

2013 års Global Economic Indicator från Regus avslöjar att anställda som är bundna till ett skrivbord på ett kontor snart kommer att vara i minoritet. I Regus undersökning, där 26 000 företagsledare i 90 länder deltog, framkom att 48 % nu arbetar på distans åtminstone halva arbetsveckan. I Sverige arbetar knappt hälften av alla chefer på distans åtminstone halva veckan (46 %).

Några chefer kanske oroar sig för om det går att motivera och leda personal på distans. Men i Regus undersökning svarade 28 % av de tillfrågade i Sverige (55 % globalt) att det går att leda de anställda på distans på ett effektivt sätt, och en betydande andel av företagen inför allt effektivare metoder för att kunna leda sin personal på distans.

Regus Sverigechef Björn Käcke kommenterar undersökningen: Flexibla arbetssätt är ett vinnande koncept för alla inblandade om ledningen har kontrollen. Affärsfolk som vi har pratat med säger att förtroende och frihet spelar en nyckelroll i ledning på distans, och när dessa två faktorer finns är fördelarna uppenbara för alla: större produktivitet, minskad personalomsättning och lägre driftskostnader.”

Regus undersökning visar att bara 18 % av alla företag i Sverige (mindre än den globala siffran 37 %) använder speciella effektivitetsstyrningssystem, men 37 % av alla chefer som leder på distans använder videosamtal för att kommunicera med sina team (43 % globalt).

En flexibel jobbupplevelse kan vara av särskilt värde för unga anställda. I Sverige tror 29 % av de tillfrågade att nyanställda blir mer ansvarsfulla tack vare distansarbete.

Dessutom finns uppfattningen att flexibla arbetssätt skapar en ny typ av samspel mellan teamledare och medlemmarna i teamet. 25 % av deltagarna i undersökningen tror att ledning på distans hjälper till att bibehålla ett mer professionellt förhållande.

De viktigaste slutsatserna av undersökningen i Sverige:

•                46 % arbetar på distans under halva veckan eller mer

•                28 % säger att ett smidigt ledarskap på distans är genomförbart, men bara om cheferna utbildar sig för det

•                38 % anser att förtroende är viktigt

•                18 % av företagen använder rapportsystem för att övervaka effektiviteten hos den rörliga arbetskraften

•                37 % använder videokommunikation mellan chefer och anställda

•                25 % anser att ledarskap på distans bidrar till att upprätthålla mer professionella relationer

Om du vill ha mer information kontaktar du: eric@bondpremea.com, 0704-151525

Regus är världens största leverantör av arbetsplatslösningar, med produkter och tjänster som sträcker sig från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, affärslounger och världens största nätverk av videokommunikationsstudior. Regus möjliggör för människor att arbeta på sitt sätt, oavsett om det är hemifrån, på resande fot eller på ett kontor. Kunder som Google, GlaxoSmithKline och Nokia samt hundratusentals växande små och medelstora företag drar nytta av att outsourca sina kontors- och arbetsplatsbehov till Regus, så att de kan fokusera på kärnverksamheten.

Fler än 1,3 miljoner kunder använder dagligen Regus lokaler som är spridda världen över med 1 500 företagscenter i 600 städer och 100 länder, vilket gör det möjligt för enskilda personer och företag att arbeta var, hur och när de vill. Regus grundades i Bryssel, Belgien 1989, har sitt huvudkontor i Luxemburg och är listat på Londonbörsen.

Taggar:

Citat