PLACERING AV AKTIER I AXFOOD AB

23 maj 2016

17:33

EJ FÖR DISTRIBUTION I AUSTRALIEN, CANADA, JAPAN, HONG KONG, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA ELLER USA

Nordea har av Reitangruppen uppdragits att undersöka möjligheten att genomföra en placering av omkring 10 miljoner aktier av Reitangruppens innehav i Axfood svarande mot strax under 5 procent av samtliga aktier i Axfood ("Placeringen"). Reitangruppen äger totalt 25 773 268 aktier i Axfood motsvarande 12,3 procent av aktiekapitalet.

Prissättningen per aktie i Placeringen kommer att bestämmas i en så kallad accelererad book-building process där Reitangruppen har åtagit sig att inte sälja ytterligare aktier inom 90 dagar från dagens datum. Försäljningsprocessen kommer att inledas idag den 23 maj 2016 och kan avslutas när som helst.

För mer information, kontakta:
Kristin Genton, CFO Reitangruppen

Tel: + 47 918 18 702
E-mail: kristin.s.genton@reitangruppen.no

Om Reitangruppen
Reitangruppen består av fyra affärsområden: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen och Reitan Fastigheter. Reitangruppens huvudkontor ligger i Lade Gaard i Trondheim. REMA 1000 och Reitan Convenience har sitt operativa center i Oslo, medan Reitan Fastigheter har sin bas i Trondheim. Uno-X Gruppen har sitt säte i Oslo och Köpenhamn.

Reitangruppens vision är att bli erkänt som det mest värdedrivna bolaget. Reitangruppen hade 2014 en omsättning (inklusive franchiseförsäljning) på 82 miljarder norska kronor och sysselsätter 37 000 personer i Skandinavien och Baltikum, vilket gör det till ett av Norges tio största bolag.