Relacom bygger Lulebos bredbandsnät

Relacom har vunnit bostadsföretaget Lulebo ABs upphandling om att bygga ett fiberoptiskt bredbandsnät till Lulebos bestånd om 11 500 lägenheter i Luleå och omnejd. Nätet ska stå klart i mitten av 2008.

Upphandlingen gäller att bygga ett nytt operatörsoberoende fiberoptiskt områdesnät i 37 områden med 47 stycken överlämningspunkter. Dessa fördelas i sin tur ut på 424 stycken förutbestämda överlämningspunkter i hyreshusen.

- Detta är en viktig affär för oss inte minst då Lulebo är en ny kund. Avtalet löper i två etapper och över flera år. Vi vann upphandlingen i hård konkurrens, säger Camilla Sundström, Relacoms Sverigechef.

Genom det nya bredbandsnätet kan Lulebo erbjuda sina kunder en bredbandsanslutning som kommer att ingå i hyran. Detta innebär ytterligare service till Lulebos hyresgäster och därmed väntas Lulebos attraktionskraft som hyresvärd öka.

- Relacom var den leverantör som bäst uppfyllde kraven i vår upphandling. Vi känner oss trygga med att Relacom kommer att leverera hög kvalitet såväl i installation som i service och support, säger Lulebos VD Anders Sandberg.

Om oss

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (Internet of Things) och har för närvarande ca 3 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm. Mer information om Relacom finns på www.relacom.se