Focus på Internet för Resco

Focus på Internet för Resco Inom kort är det premiär för Focus på Internet - Sveriges första multimediala uppslagsverk på Internet. Focus har länge varit det dominerande svenska uppslagsverket på cd-rom, och ambitionen hos Kunskapsförlaget är att Focus även ska bli det dominerande Internetlexikonet i Sverige. Uppdraget att utveckla Focus på Internet har gått till svenska Resco och norska Hep. Under fyra år har Resco och Kunskapsförlaget lagt ned mycket tid på att utveckla cd-rom-versionen av Focus till ett uppslagsverk som levandegör kunskap. När steget nu tas att överföra Focus till Internet har stora resurser lagts på att behålla de multimediala och interaktiva delar som skiljt Focus från andra uppslagsverk. - Ett digitalt uppslagsverk som endast innehåller text och bilder tillför egentligen inte så mycket mer än ett tryckt lexikon, säger Louise Dahlén på Resco. Det är när man utnyttjar interaktiva mediers unika möjligheter som man verkligen kan få ett mervärde. Ett typiskt exempel från Focus är uppslagsordet Morse där användaren inte bara kan läsa om Morsealfabetet utan även höra klassiska morsemeddelande, sända egen morse samt öva på morsealfabetet. - Nu börjar det äntligen bli möjligt att utnyttja ljud, bild och interaktivitet över Internet utan att sänka kvalitetskraven ur upplevelsesynpunkt. Det öppnar helt nya möjligheter för innehållsleverantörer som oss, säger Thomas Magnusson på Kunskapsförlaget inom P.A. Norstedts & Söner. - Företag som Resco, som både behärskar Internettekniken och multimedias möjligheter har ett försprång mot traditionella Internetkonsulter när tekniken nu ger nya möjligheter, avslutar Thomas Magnusson. Focus på Internet lanseras under vårvintern 2000. Det görs åtkomligt genom abonnemang och samarbeten med Internetoperatörer. För en tjuvtitt på Focus på Internet eller för övriga frågor kontakta: Fredrik Härén, informationsansvarig Resco 0705-86 18 18 Fredrik.haren@resco.se Växel Resco, 08-51 90 30 00 Thomas Magnusson, Förlagschef Kunskapsförlaget, 08 - 457 03 54, 070 - 760 70 43 Thomas.magnusson@norstedts.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00350/bit0002.pdf