Resco förser Scania med modern webbplattform

Resco förser Scania med modern webbplattform Resco skrev idag avtal med Scania om att skapa en av världens modernaste plattformar för kommunikation över Internet. Pilotavtalet bestÂr i att utveckla och implementera en plattform för "Enterprise Website Management" för i första hand tv av Scanias europeiska importörer Irland och Tyskland. Avtalet är ett resultat av en tids diskussioner mellan Resco och Scania, där målet är att skapa en flexibel och användarvänlig lösning för kommunikation över Internet. Utvecklingen och implementering av lösningen sker i nära samarbete med det holländska mjukvaruföretaget Tridion, som får uppdraget att tillhandahålla den grundläggande tekniska arkitekturen för plattformen. Scanias nya plattform innebär att man får en bättre överblick över det som kommuniceras ut från Scania centralt över Internet och samtidigt lämnar plats för lokala tillämpningar och innehåll. Presentation och innehåll i lösningen separeras med hjälp av XML och kan därför bytas snabbt och effektivt både centralt och lokalt inom Scania. Projektledare på Scania är Annica Ahlberg-Valdna, Manager Internet Projects. Hon säger att systemet motsvarar Scanias kravprofil. - Med den nya plattformen kommer vi att kunna strukturera såväl innehåll som grafisk profil på ett mycket bättre sätt än tidigare. Det är viktigt för samordningen av våra lokala importörs- och dealersiter. Och vi kan koordinera utvecklingen av nya tjänster, dels för att spara kostnader i utvecklingsfasen, dels för drift och underhåll av webbaserade tjänster. Dessutom är plattformen enkel att använda, även för personal som inte har teknisk webbutbildning som grund. Under en period av tio veckor färdigställs nu de tvÅ pilotländernas hemsidor. Målet är att de ska vara tillgängliga på Internet i mitten av december 1999. Därefter ska projektet utvärderas. Kontakpersoner: Annica Ahlberg-Valdna, tfn 08/553 826 30 Oscar Berg, projektledare Resco, 08/51903347 Mats Ohlsson, Kundansvarig Resco, 0705-370900 Växel Resco, 08 519 03 000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/12/19991112BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/12/19991112BIT00360/bit0002.pdf