STIM marknadsför svensk musik internationellt via Internet.

STIM marknadsför svensk musik internationellt via Internet. Musikexport och Internetutveckling är två områden där Sverige är världsledande. Nu möts två aktörer från dessa världar när Resco utvecklar Internetsajten "Hit Facts" för STIM. Syftet med sajten är att marknadsföra svensk musik internationellt, framförallt till utländska radiostationer. Tack vare den nya Internettjänsten kan utländska radioproducenter snabbt och enkelt få fram information, bilder och nyheter om aktuella svenska artister. De kommer även att kunna beställa skivor direkt över Internet. Sajten kommer att marknadsföras på Musikmässan i Cannes som invigs den 21 januari. Premiärvisning blir det på SXSW-mässan, Austin, Texas, 15-19 mars. -Ska Sverige lyckas behålla sin ledande position som pop- och rock-exportör måste vi hela tiden förnya oss. Det gäller även hur vi i branschen arbetar, säger Odd Sneeggen på STIM. -Med Hit Facts på Internet får vi ett redskap som är effektivt både för vår målgrupp, radiostationerna, samt för våra samarbetspartners, de svenska skivbolagen, säger Odd Sneeggen på STIM. -Sajten är en vidareutveckling av den bok som STIM tidigare gett ut. Inte bara kommer STIM att tjäna pengar på att slippa trycka och distribuera boken, sajten innehåller dessutom funktioner som gör tjänsten mer användbar, berättar Karin Ernerot på Resco. -Bland annat är ger sajten förslag på andra, relaterade, artister när sökresultatet presenteras. Dessutom är det nu möjligt för skivbolagen att uppdatera databasen kontinuerligt, vilket gör att tjänsten alltid är aktuell, avslutar Karin Ernerot. Kontaktpersoner: Fredrik Härén, Informationsansvarig Resco, 0705-86 18 18 Fredrik.haren@resco.se Växel Resco, 08-519 03 000 Odd Sneeggen, STIM, 08-783 88 59 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00150/bit0002.pdf