The A-files bäst i klassen - bland IT-läromedel

The A-files bäst i klassen - bland IT-läromedel Stiftelsen för Kunskap och Kompetens, KK.stiftelsen, har idag, tisdagen den 2 november 1999, utsett The A-Files till årets bästa IT-baserade läromedel i klassen Svenska och främmande språk - för äldre elever 13-19 år i tävlingen Bästa läromedel ITiden. Juryns motivering: "The A-Files för in autentiskt engelskt tal i varierande lärandesituationer. Läromedlet är omfattande och mångsidigt. Eleven tränar många moment som att förstå, läsa, skriva och prata engelska, språklaborera och bli bekant med olika engelska dialekter. Humoristiskt." The A-files är en interaktiv utbildning som syftar till att lära ungdomar engelska på ett nytt sätt. Eleven får stifta bekantskap med språket i olika engelsktalande länder och lyssna på olika uttal och sätt att uttrycka sig. Exemplen illustreras med såväl kvinnliga som manliga röster. The A-Files är producerad i Sverige av Resco för Liber i samarbete med läromedelsförlag i Norge, Danmark, Finland och Island. Åtta bidrag - av de cirka 25 nominerade, tävlade om att bli Bästa IT-baserade läromedel i sammanlagt fem olika klasser. Priset "Bästa läromedel ITiden" delades första gången ut 1998 - och gick då till Lennart Hellsings Krakel Spektakel - storm över allemansland. Förutom bästa IT-baserade läromedel korades även vinnare i klassen "Årets bästa lektionsidé med IT". Prisutdelare var Jan Björkman från utbildningsutskottet. För mer information: Annicka Pärson 0703-73 93 82 Annicka.parson@resco.se Kort om Resco Resco, ett av Sveriges största IT-konsultföretag inom affärssystem och verksamhetsutveckling gick i slutet av sommaren samman med en av Sveriges mest prisbelönta webbyrå, Reference. I och med detta bildades landets enda totallevererande Internetkonsultföretag med 410 anställda. Resco är sedan 1996 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/02/19991102BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/02/19991102BIT00560/bit0002.pdf