Ny sajt ska inspirera till ett smartare resande

Report this content

Nu lanserar FOREX Bank www.reseekonomen.se, en ny tjänst som ska hjälpa svenskarna att resa mer – och smartare. Tjänsten finns både som sajt och på Facebook. Satsningen levandegörs dessutom med reseekonomen Mattias Varén, vars jobb går ut på att resa världen runt för att sedan föra dialog med resenärer som behöver hjälp och inspiration innan, under och efter sin resa.

Det var i slutet på 2010 som diskussionerna om den nya satsningen tog vid på FOREX Bank. Med en affärsidé som är starkt förknippad med resor och tjänster som sparande, lån, kort och valutaväxling, ville man förmedla företagets kunskap till kunderna på ett inspirerande sätt.

”Att resa utomlands är ett av de fritidsintressen som svenskarna värdesätter allra mest. Vår historia och tradition har alltid varit, och kommer alltid att vara, intimt förknippad med drömmar om resor. Nu vill vi samla och dela både vår och andras kunskap och på så sätt göra det möjligt för ännu fler människor att resa oftare. Reseekonomen.se kommer, förutom att tillhandahålla rent ekonomiska råd, också ge mer allmän inspiration - som vilken restaurang man inte får missa på plats eller vilka turistfällor man bör hålla sig borta ifrån”, säger Viveca Mellberg, Marknadschef på FOREX Bank.

Mattias fick drömjobbet
Det första steget i satsningen var att hitta själva ReseEkonomen – det vill säga sajtens ”ansikte utåt”. Nu har drömtjänsten, som bland annat innefattar 100 resdagar om året, tillsatts med Mattias Varén från Malmö. Mattias kommer att interagera, tipsa och blogga om resande via företagets egna kanaler och olika sociala medier.

”Det känns helt fantastiskt att ha fått det här jobbet. Jag har alltid rest mycket och lägger ett stort värde i att själv planera mina resor snarare än att gå via en resebyrå. Det har lärt mig mycket genom åren. Jag ser fram emot att kunna ge en roligare vinkel på ekonomi och visa svenskarna hur de på olika sätt kan resa smartare” säger Mattias Varén.

Ska reka populära destinationer
En stor del av Mattias jobb går ut på att resa runt i världen för att reka smultronställen och turistfällor på populära semesterdestinationer. Den första resan kommer att gå till Barcelona, New York, Alanya och Mallorca - svenskarnas mest bokade semesterdestinationer i sommar – för att se vilka turistfällor som bör undvikas och vilka smultronställen som inte får missas på plats. En femte destination ska också sättas; och vilken det blir avgörs av svenska folket genom en tävling på Facebook.

ReseEkonomen på nätet
Idag går nya sajten på www.reseekonomen.se live. Här möts besökarna av allt från plånboksvänliga tips och intressanta researtiklar till mer praktiska verktyg som FOREX populära valutaomvandlare. På sajten finns även en atlas som kontinuerligt fylls med information under respektive land, både av ReseEkonomen själv och av sajtens besökare.

”Atlasen fungerar som ett slags geografiskt Wikipedia och är en betydelsefull del av sajten. Inför lanseringen är kartan full av matnyttig inspiration, men tanken är att den ständigt ska fortsätta växa. Det gäller sajten överhuvudtaget, den ska aldrig bli komplett. Innehållet på ReseEkonomen.se kommer ständigt att utvecklas i takt med besökarnas behov och intressen”, säger Viveca Mellberg.

ReseEkonomen finns även på Facebook: www.facebook.com/Reseekonomen

För mer information, kontakta:

Viveca Mellberg, Marknadschef på FOREX Bank AB   eller Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 70 692 7747 Mob: +46 722 207879
viveca.mellberg@forex.se mattias.varen@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden. FOREX Bank finns också på www.forex.se samt telefon: 0200‑222220.

Om ReseEkonomen
ReseEkonomen är en internettjänst för resenärer som är intresserade av att ta del av, och själva dela med sig av, smarta ekonomiska resetips. Satsningen är en del av FOREX Bank och lanserades i maj 2011. ReseEkonomen finns på www.reseekonomen.se samt på www.facebook.com/reseekonomen