Resele får paketservice hos Handlar´n

Report this content

Från den 1 november kan Reseleborna hämta alla postpaket, som inte ska betalas vid avhämtning, hos Handlar´n i Resele. På torsdagen unertecknade PostNords ombudsansvariga för bl.a. Sollefteå kommun, Berit Edholm och butikens ägare Moa Berglund avtalet.  Ännu en framgång för Moa som i våras av Axfood utsågs till Årets Handlare bland 230 Handlar´n-butiker i Sverige. Och ännu ett steg framåt för Resele som sedan den 7 mars efter 40 års kamp har fått postadressen ändrad från 880 30 Näsåker till 880 31 Resele.  I dagarna får Reseleborna från PostNord information om det nya utlämningsstället i sina brevlådor.

(Foto: Mats Fagerström. Får användas fritt)

Ännu en framgång, både för Resele och för Årets Handlare, Moa Berglund. Snart slipper Reseleborna åka till Näsåker för att hämta och lämna alla postpaket.

- Härligt att det här är klart, säger Moa Berglund. Bättre service för kunderna och en fortsättning på utvecklingen av butiken och Servicepunkt Resele.

Det är bara ett år sedan PostNord avslog en ansökan från Axfood om att Reselebutiken skulle få bli postombud. Men sedan  fick Resele eget postnummer och  Resele Byalag och Sollefteås kommunalråd Elisabet Lassen backade upp Moas nya ansökan med genomarbetad och genomtänkt argumentation.

Det gjorde att PostNord efter viss tvekan  – Resele är i minsta laget för att få ett eget postombud - kom med ett kompromissförslag: Handlar´n i Resele blir  för paketutlämningsställe - den viktigaste delen av postservice som Reseleborna saknat.

Det innebär att butiken får 80-85 procent av all postservice; förutom utlämning av paket som inte ska betalas kan man också lämna in förbetalda returpaket, kreditpaket och paket där man fått en fraktsedel efter att ha köpt frakten på PostNords webbplats, postnord.de. Och så kan man som tidigare köpa och skicka iväg förpackningar med porto.

Moa får av PostNord utbildning, dator och PostNords programvara.