SIFO: Hit reser svenskarna i sommar

Report this content

Svenskarna reser till Spanien i sommar. Det visar en ny undersökning av TNS SIFO på uppdrag av Resia. Även Danmark är ett hett resmål bland svenskarna och Grekland och Italien ligger också högt upp på topplistan. Enligt bokningsstatistik från Resia är Grekland det mest populära resmålen under juni till augusti.

– Både Spanien och Grekland är svåra att konkurrera ut när det gäller sol och bad, plus att båda länderna upplevs som trygga resmål. Mallorca, Kreta och Rhodos är resmålen som det är hårdast tryck på just nu. Spanien har vunnit på Turkiets tapp, även om resmålet fortfarande finns med på vår topplista och faktiskt har en ökning jämfört med i fjol, säger Lina Eklund.

Enligt undersökningen från TNS SIFO är det 12 procent av svenskarna som inte har bestämt sig för om de ska resa än. Traditionellt sett har vädret under midsommarhelgen varit avgörande för många och dåligt väder då brukar sätta fart på sista minuten-resorna. På Resias topplista över de hittills mest sålda resorna för perioden 1 juni till den 31 augusti är Grekland i topp, följt av Spanien och Kroatien.

– Kroatiens härliga riviera är otroligt hett i sommar – båda bland unga och barnfamiljer. Split påminner om både Barcelona och Palma och är en bra stad att utgå ifrån om man vill åka runt bland öarna. I både SIFO-undersökningen och bokningsstatistiken ser vi också att Tyskland är en stark uppstickare. Här finns det vackra stränder, hippa storstäder och intressant historia, säger Lina Eklund, presskommunikatör på Resia.

Topp 3: Vart ska du resa i sommar? (SIFO)

1. Spanien
2. Danmark
3. Grekland/Italien/Tyskland

Hit reser svenskarna i sommar (bokningsstatistik Resia 1/6-31/8, online och i butik)

1. Grekland
2. Spanien
3. Kroatien
4. USA
5. Italien
6. Cypern
7. Storbritannien
8. Tyskland
9. Turkiet
10. Frankrike

Undersökningen är genomförd av TNS SIFO på uppdrag av Resia. 1 070 intervjuer utfördes på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år.

För mer information, kontakta gärna:
Lina Eklund, presskommunikatör Resia AB, telefon: 070-288 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Resia AB är ett värderingsstyrt försäljningsbolag med tillgänglighet, kompetens och personligt engagemang i fokus. Verksamheten omfattar semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor med försäljning i 45 butiker, på internet och på telefon. Hos oss jobbar branschens vassaste resesäljare – deras passion, kompetens och långa erfarenhet av försäljning och resor är vårt viktigaste konkurrensmedel. Företaget etablerades 1974, och är en av de dominerande aktörerna på den skandinaviska resebyråmarknaden.

Taggar: