Thailand kryddar både semestern och kärlekslivet

Svenskarna kan inte få nog av Thailand. Förutom heta stränder är det heta thailändska kycklingrätter som gäller. I alla fall på Alla Hjärtans Dag och enligt svaren på Resias kundfråga på resia.se.

Kundfrågan på resia.se under perioden 24/1-5/2 löd:” På Alla Hjärtans Dag, vilken maträtt bjuder du din älskade på?" Het thailändsk kyckling var det alternativ som klart toppade svaren, med 37 procent.

– Thailand har varit vinterns resmål nummer ett för alla kategorier av resenärer. Familjer, seniorer såväl som romantiska par väljer i hög grad Thailand för långsemestern. Många har även redan bokat nästa vinters Thailandsresa. Nytt är att Thailand nu också finns som charteralternativ i sommar, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

Det alternativ som fick näst flest röster i undersökningen var saffransdoftande paella. Lite förvånande kom stekt fläsk med löksås före ostron och champagne. Alternativet spaghetti à la Lady & Lufsen kom sist.

Att välja just thailändsk mat för kärleksmåltiden på Alla Hjärtans Dag är kanske inte så dumt eftersom citronmelissen sägs bota olycklig kärlek och basilikan stimulera kärlekslivet. Båda kryddorna är vanligt förekommande i just thailändsk mat.

Resiakundernas 5-i-topp-lista för maträtter på Alla Hjärtans Dag
1) Het thailändsk kycklingrätt 37 %, 2) Saffransdoftande paella 22 %, 3) Stekt fläsk med löksås 17 %, 4) Ostron och champagne 14 %, 5) Spagetti och frikadeller à la Lady & Lufsen 10 %