Europeiska patentverket beviljar patent för VAL001

Europeiska patentverket (EPO) har meddelat beviljande av Respiratorius patentansökan av VAL001, ”A Pharmaceutical Composition Comprising a HDAC Inhibitor and a Steroid and the Use thereof”.

Patentet gäller för en kombination av en HDAC-hämmare och en steroid som förbehandling inför cytostatika­behandling (R-CHOP) vid behandling av diffust storcelligt B-cellslymfom (DLBCL), en lymfkörtel­cancer som årligen drabbar ca 60 000 personer i USA och Europa. DLBCL är den vanligaste typen av Non-Hodgkins  lymfom som utgör 30% av de diagnostiserade patienter i EU.

Efter att de formella avgifterna är betalda kommer ansökan valideras i de enskilda länder inom EU, för vilka Respiratorius vill upprätthålla patentskydd.

En fullrekryterad klinisk fas I/IIa av studie av VAL001 pågår vid Skånes onkologiska klinik, SUS i Lund/Malmö, onkologiska kliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och vid Cancercentrum, Norrlands universitetssjukhus i Umeå. I studien ges VAL001 som förbehandling inför standard kemoterapi, med tillägg av Rituximab (R-CHOP), vid behandling av diffust storcelligt B-cellslymfom. Resultat från interimsanalys av fas I/IIa-studien visar att VAL001 kombinerat med R-CHOP är signifikant bättre än referensgruppen, som bestod av en matchad population ur det svenska lymfomregistret som endast behandlats med R-CHOP för både 1-årsöverlevnad (95% signifikans) och för 2-årsöverlevnad (90% signifikans).

Som tidigare meddelats förväntar bolaget inom kort besked från EU-kommissionen angående sär­läkemedels­status, efter COMP:s positiva utlåtande och rekommendation. COMP (Committy of Orphan Medicine Products) inom Europeiska läkemedelsverket (EMA) bereder frågor om särläkemedelsstatus inför formellt beslut av EU-kommissionen.

”Ett godkännande av patentansökan i Europa för VAL001 är för bolaget ännu ett viktigt besked. Europa liksom Japan utgör  potentiellt viktiga marknader för VAL001. Patentgodkännandet kompletterar en förväntad särläkemedelsstatus i Europa och stärker ytterligare vår marknadsposition” säger VD Johan Drott i en kommentar.

Respiratorius AB (publ) utvecklar läkemedelskandidater, med ambition att kunna lansera läkemedel mot bland annat folksjukdomarna cancer, kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) och svår astma. Dessutom innehåller projektportföljen ett projekt för förbättrad diagnostisering av vissa hjärt-kärlsjukdomar.