Framgångsrik riktad nyemission om 7,5 MSEK

Styrelsen för Respiratorius AB (publ) beslutade den 22 december 2015 att efter handelns slut genomföra en riktad nyemission.

Emissionslikviden kommer att användas till Respiratorius fortsatta verksamhet främst med tyngdpunkt på fortsatt utveckling av VAL-001 samt RESP-3000.

Emissionskursen är 42 öre per aktie vilket tillför Respiratorius 7,5 MSEK före emissionskostnader. Totalt tecknades 18 000 000 aktier, motsvarande cirka 12,8 % av antalet aktier efter genomförd nyemission. Antalet aktier kommer att uppgå till 139 708 423 efter att nyemissionen registrerats hos Bolagsverket. Aktiekapitalet ökar med 900 000 SEK och kommer efter registrering att uppgå till 6 985 421,15 SEK.

Aktierna i den riktade nyemissionen tecknades, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, av en utvald grupp svenska investerare omfattande 20 personer. Den största tecknaren kommer efter emissionen ha ett ägande i bolaget motsvarade knappt 1%. Ingen av tecknarna är i dag aktieägare eller närstående bolaget. Emissionskursen motsvarar en rabatt på 14,8% på de senaste 7 handelsdagarna och en premie på 13,5% på de senaste 90 handelsdagarna.

Bakgrund och syfte med nyemissionen
Emissionslikviden kommer att användas för en fortsatt satsning på VAL-001 för behandling av diffust storcelligt B-cellslymfom, bland annat till en unik formulering för VAL-001 och förberedelser av kliniska protokoll. Dessutom kommer emissionslikviden att göra det möjligt för Respiratorius att allokera resurser till övriga forskningsprojekt, framförallt RESP-3000 för kardiovaskulär diagnostik.

Syftet med beslutet att emittera nya aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att nå nya professionella svenska investerare och därmed vidga Respiratorius ägarbas, samt att kostnadseffektivt och snabbt attrahera nytt kapital.

”Det är mycket glädjande att vi med den riktade nyemissionen har kunnat attrahera nya investerare. Respiratorius är nu i en intressant position med VAL-001 med en fullrekryterad klinisk fas IIa studie, samt goda resultat från proof of concept studien för RESP-3000, säger VD Johan Drott.

De nya aktierna medför rätt till vinstutdelning första gången den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att de nya aktierna införts i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Christer Fåhraeus                                                               Johan Drott
Ordf. Respiratorius AB                                                        VD Respiratorius AB
+46 705-60 90 00                                                                +46 709-224140
christer.fahraeus@respiratorius.com                                    johan.drott@respiratorius.com

Respiratorius AB (publ) utvecklar läkemedelskandidater, med ambition att kunna lansera läkemedel mot bland annat folksjukdomarna cancer, kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) och svår astma. Dessutom innehåller projektportföljen ett projekt för förbättrad diagnostisering av vissa hjärt-kärlsjukdomar.