Patentsöker ny formulering för VAL001

Respiratorius meddelar att bolagets forskning och utveckling kring en ny formulering av VAL001 har varit framgångsrikt. Bolaget har därför lämnat in en patentansökan för en ny formulering och breddar det immaterialrättsliga skyddet för cancerprojektet .

VAL001 är en sedan tidigare patentsökt kombination av godkända och väl tolererade läkemedel som avses att ges som förbehandling inför cytostatika behandling (R-CHOP) vid behandling av diffust storcelligt B-cellslymfom (DLBCL), den vanligaste typen av Non-Hodgkins lymfom.

Respiratorius har nu tagit fram en unik formulering av VAL001 som avser ge en gynnsam exponeringsprofil av valproatsyra i blodet. Genom att patentsöka den nya formuleringen, i tillägg till det tidigare kombinationspatentet, får bolaget ett starkare skydd för sin produkt.

Valproat, en av de verksamma substanserna i VAL001, är känd för att kunna öka effekten av cellgiftsbehandling genom sin HDAC-hämmande verkningsmekanism. Bolaget har i kliniska studier även etablerat att det finns potential att kunna öka effekten av behandling med den monoklonala antikroppen Rituximab. Detta sker genom att öka förekomsten av det viktiga ytproteinet CD20 som gör att antikroppen kan fästa vid cellen och kan därmed bekämpa cancern. Nyligen kunde bolaget presentera starka interimistiska data från fas IIa för VAL001.

”Genom att bolagets forskning kring optimerad formulering har varit framgångsrik och att den nya formuleringen ger VAL001 unika biologiska egenskaper kan vi nu gå vidare i den fortsatta planeringen. Det är är också viktigt att utöka det immaterialrättsliga skyddet av VAL001 genom denna nya formulering. Övriga patentansökningar av VAL001 är under nationell beredning inför godkännande” säger VD Johan Drott i en kommentar.

Respiratorius AB (publ) utvecklar läkemedelskandidater, med ambition att kunna lansera läkemedel mot bland annat folksjukdomarna cancer, kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) och svår astma. Dessutom innehåller projektportföljen ett projekt för förbättrad diagnostisering av vissa hjärt-kärlsjukdomar.